Om temaet

Leg med naturens, arkitekturens og matematikkens systemer i indskolingen.

En delt gren fra et kirsebærtræ. (Foto: Hans Ole Madsen/Utzons Univers. Grafik: Solvej Nygaard Gregersen)

Til læreren

Trin: 1. - 3. klasse

Fag: Matematik

Lærervejledninger

Forløb på skolen

Forløb på Utzon Center

Kopiark

Plus naturen

Større eller mindre end

Moduler

Fælles Mål

Matematik 1. klasse

Matematik 2. klasse

Matematik 3. klasse

Kolofon

Undervisningsforløbet er udarbejdet af Utzon Center og DR Skole i samarbejde med fagkonsulenter fra Aalborg Kommunes skoleforvaltning. Undervisningsmaterialet er en del af projektet ’Arkitektur er en leg’ og er støttet af Nordea Fonden.

Både arkitekturen og matematikken er omgivet af systemer. Og det er de systemer, I skal arbejde med i temaet 'Arkitektik og matematur'.

Først skal I på jagt efter systemer i naturen. Det er nemlig ikke kun arkitekturen og matematikken, der følger en streng struktur. Tag for eksempel træ. Hvor mange dele består det af? En stamme, grene og blade. Det er altid de samme moduler, der går igen, og alligevel kan træer se helt forskellige ud.

Arkitektik og matematur

Leg med arkitekturens og matematikkens systemer i 1.-3. klasse. Byg et rum til et fantasidyr, og arbejd med målestoksforhold.

Se Tema

Bagefter skal I bygge et rum til et fantasidyr. Dyregeneratoren vælger for jer, om dyret skal være en krokoraf, en eledille eller et helt tredje dyr. Rummene bygger I af moduler, som er lavet af centicubes. Så er det op til jer at bygge et rum, som lige nøjagtig passer til jeres dyrs behov og størrelse.

Til sidst skal jeres rum tegnes i virkelig størrelse med kridt eller malertape. Så nu bliver I udfordret! For hvordan regner man egentlig ud, hvor stort rummet til en krokoraf skal være? Her må I enten måle med jeres egne kroppe eller regne jeres centicube-model om i målestok 1:100.

I kan arbejde med forløbet hjemme på skolen eller booke forløb på Utzon Center.

Hvis I besøger Utzon Center, får I mulighed for at arbejde med store skumklodser i stedet for centicubes, og I kommer til at bygge en hel bolig i papkasser til et fantasidyr ud fra jeres skumklods-modeller.

Se mere om forløbet i lærervejledningerne. Find lærervejledninger og Fælles Mål i kolofonen.

Læs også Arkitektik og matematur Se Tema

  1. Om temaet
  2. Forløb på skolen: Byg med systemer
  3. Dyregenerator: Få et fjolledyr
  4. Forløb på skolen: Tegn i målestok