Om temaet

Lær om lys, teknologi og arkitektur, mens I laver den sejeste lysinstallation.

Til læreren

Trin: 4.-6. klasse

Fag: Natur/teknologi, håndværk og design

Book forløb på Utzon Center

Lærervejledninger

Forløb på skolen:

Level 1 natur/teknologi

Level 2 og 3 håndværk og design

Kodehjælp

Forløb på Utzon Center:

ultra:bit: Rum og lys

Fælles Mål

Natur/teknologi 4. klasse

Natur/teknologi 5.-6. klasse

Håndværk og design

Kolofon

Undervisningsforløbet er udarbejdet af Utzon Center og DR Skole i samarbejde med fagkonsulenter fra Aalborg Kommunes skoleforvaltning. Undervisningsmaterialet er en del af projektet ’Arkitektur er en leg’ og er støttet af Nordea Fonden.

Som du måske har lagt mærke til, har DR Skole lavet et stort undervisningsmateriale, som hedder ultra:bit. Det handler om teknologi og programmering, hvor den lille dims BBC micro:bit kan hjælpe dig med at blive bedre til at forstå den teknologi, du bruger i hverdagen.

Du har måske også opdaget, at DR Skole sammen med Utzon Center har lavet nogle seje forløb om arkitektur, som hedder 'Arkitektur er en leg'.

Byg med lys og teknologi

4. - 6. klasse. Arkitektur er en leg - teknologi er en leg. Forløb om arkitektur og ultra:bit smelter sammen!

Se Tema

Nu har du mulighed for at arbejde med begge undervisningsmaterialer - på én gang!

I kan arbejde med forløbet hjemme på skolen eller booke forløbet på Utzon Center i Aalborg. På Utzon Center vil I få mulighed for at arbejde med modellen i en større skala. Book forløbet HER.

Forløbet er fordelt på to fag; natur/teknologi og håndværk og design og er henvendt til 4.-6. klassetrin.

I natur/teknologi skal I arbejde med programmering og teknologi, når I bruger BBC micro:bit og eksterne komponenter, som kodes på kodesiden makecode.microbit.org. I får også viden om lysets forskellige farver og om jordens skiftende dagslys. Her skal I blandt andet arbejde med data om dagslængde og solens op-og nedstigning forskellige steder i verden.

I håndværk og design skal I designe en model, som I løbende modificerer og gør bedre. I skal designe og lave en model af en lysinstallation.

Se mere om forløbet i lærervejledningerne. Lærervejledninger og Fælles Mål finder du i kolofonen.

Læs også Byg med lys og teknologi Se Tema

  1. Om temaet
  2. Interaktivt kort: Soltider i verden
  3. Forløb på skolen: Kod din makker
  4. Forløb på skolen: Hvad er lys?