Aldring var en naturlov

Til læreren

Fag: Samfundsfag, historie og biologi

Trin: Udskoling

Fælles Mål

Introduktion og formål

Lærervejledning til elevopgaver

Elevopgaver

Velfærdsmodeller

Levevis

Identitetsspil

Interview og video

Projektopgave

Skriv et brev

Hvad lærer du?

Du lærer noget om identitet, levevis, statistik, demografi, velfærdsmodeller og velfærdssamfundets udvikling.

Hvorfor skal du lære det?

Det er din generation, der kommer til at forme fremtidens samfund. Derfor skal du tænke over, hvilket samfund du gerne vil leve i.

Kolofon

Temaet er støttet af midler fra Nordea-fonden.

For halvtreds år siden var stort set ingen interesseret i at forske i alderdommen, og kroppens ældningsproces blev opfattet som noget, der ikke kunne stoppes.

Gompertz’ lov

I 1825 opdagede den britiske videnskabsmand Benjamin Gompertz, at dødeligheden efter puberteten stiger eksponentielt med alderen. Det vil sige, at risikoen for at dø fordobles med et fast mellemrum på cirka otte år.

Når jeg bliver gammel

Fremtiden er langt væk - og lige nu er du udødelig - men en dag bliver du gammel. Hvordan ser samfundet og dit liv ud til den tid? Det kan være svært at spå om. Men ved at se klip og læse om at være gammel i fortiden og nutiden og se på forudsigelser om fremtiden bliver du rustet til at bygge din egen fremtid. Se først klipsamlingen 'Når jeg bliver gammel', hvor fem ældre fortælle om at være gammel i dag.

Se Tema

Når man er 50 år, er man altså i dobbelt så stor risiko for at dø, end da man var 42 år.

Gompertz’ opdagelse blev efterfølgende lov, fordi den passede på alle befolkningsgrupper uanset deres udgangspunkt og levevilkår.

I teorien kan vi leve for evigt

Det var først omkring årtusindeskiftet, at en international forskningsgruppe med base på Syddansk Universitet opdagede, at loven ikke gælder for personer over 80 år. Dødelighedskurven bøjer af for de allerældste, og når man at blive 110 år, falder dødeligheden faktisk.

Det betyder, at der i princippet ikke er en øvre grænse for menneskers levetid. Derfor kan man sige, at mennesker maksimalt kan blive så gamle, som den, der har rekorden i livslængde.

I 2013 er det stadig franskkvinden Jeanne Calment, der har rekorden. Hun døde i 1997 i en alder af 122 år.

Skal mennesker blive gamle?

Men faktisk er forskerne uenige om, om det i det hele taget er meningen, at vi skal blive gamle.

Ifølge nogle forskere er ældre mennesker en ”unaturlig ting”, der kun er til gene for resten af samfundet, flokken eller fællesskabet.

Andre forskere mener, at der er en overset bedstemoreffekt i menneskets historie. Ikke nok med at de ældre havde erfaring og viden at give videre til nye generationer, så passede de også børnebørnene. Det gav alle generationer bedre overlevelsesmuligheder, og dermed bedre chancer for at videreføre slægten.

Læs også Når jeg bliver gammel Se Tema

  1. Fælles mål
  2. Introduktion og formål
  3. Form din fremtid
  4. Individ, familie, stat
  5. Pensionsalder og levetid
  6. Identitet
  7. Velfærdsteknologi
  8. Arbejdsstyrken
  9. Familie
  10. Ensomhed