Elevopgave - Identitet

Til læreren

Fag: Samfundsfag, historie og biologi

Trin: Udskoling

Fælles Mål

Introduktion og formål

Lærervejledning til elevopgaver

Elevopgaver

Velfærdsmodeller

Levevis

Identitetsspil

Interview og video

Projektopgave

Skriv et brev

Hvad lærer du?

Du lærer noget om identitet, levevis, statistik, demografi, velfærdsmodeller og velfærdssamfundets udvikling.

Hvorfor skal du lære det?

Det er din generation, der kommer til at forme fremtidens samfund. Derfor skal du tænke over, hvilket samfund du gerne vil leve i.

Kolofon

Temaet er støttet af midler fra Nordea-fonden.

 

Se klippene i klipsamlingen

Identitet

Gruppearbejde

I denne opgave handler det om at tage stilling til forskellige spørgsmål og give en begrundelse for sine svar. Opgaven foregår således:

1. Gruppen vælger en spilleder. Denne kan også udpeges af læreren. Spillederens opgave er at styre diskussionen og spørge de enkelte gruppemedlemmer om deres holdninger.

Når jeg bliver gammel

Fremtiden er langt væk - og lige nu er du udødelig - men en dag bliver du gammel. Hvordan ser samfundet og dit liv ud til den tid? Det kan være svært at spå om. Men ved at se klip og læse om at være gammel i fortiden og nutiden og se på forudsigelser om fremtiden bliver du rustet til at bygge din egen fremtid. Se først klipsamlingen 'Når jeg bliver gammel', hvor fem ældre fortælle om at være gammel i dag.

Se Tema

2. Din lærer giver jer et ark med handlingskort, eller I kan printe dem ud: Handlingskort

2. Handlingskortene klippes ud, blandes og vendes om.

3. Man skiftes til at trække et kort. Den der trækker, skal også svare først - derefter går det i urets retning og alle svarer. Alle skal have mindst 4 kort. Bliv ved, indtil alle kort er brugt.

4. Når man får et spørgsmål, skal man svare – og derefter give en begrundelse for svaret.

5. Når alle har svaret, er der fri debat om spørgsmålet i gruppen. Hvis ingen lægger ud, spørger spillederen en i gruppen. Spillederen er ordstyrer.

6. I skal diskutere, indtil I kan finde en fælles holdning til spørgsmålet i gruppen. Kan I ikke det, stopper spillederen diskussionen, og den næste trækker et handlingskort.

Læs også Når jeg bliver gammel Se Tema

  1. Fælles mål
  2. Introduktion og formål
  3. Form din fremtid
  4. Individ, familie, stat
  5. Pensionsalder og levetid
  6. Identitet
  7. Velfærdsteknologi
  8. Arbejdsstyrken
  9. Familie
  10. Ensomhed