Elevopgave - Levevis og levevilkår

Til læreren

Fag: Samfundsfag, historie og biologi

Trin: Udskoling

Fælles Mål

Introduktion og formål

Lærervejledning til elevopgaver

Elevopgaver

Velfærdsmodeller

Levevis

Identitetsspil

Interview og video

Projektopgave

Skriv et brev

Hvad lærer du?

Du lærer noget om identitet, levevis, statistik, demografi, velfærdsmodeller og velfærdssamfundets udvikling.

Hvorfor skal du lære det?

Det er din generation, der kommer til at forme fremtidens samfund. Derfor skal du tænke over, hvilket samfund du gerne vil leve i.

Kolofon

Temaet er støttet af midler fra Nordea-fonden.

 

Du skal bruge online-værktøjet Tiki-Toki.

Tiki-Toki.com er et avanceret tidslinieværktøj. Her kan du også ligge Youtube-videoer ind, indsætte lyd osv. Tiki-Toki kræver registrering og er gratis, du kan dog kun arbejde med en tidslinje per bruger. Har du et Skoletube-abonnement, er Tiki-Toki en del af abonnementet.

Du kan se en demonstration af, hvad værktøjet kan her: Tikitoki

Når jeg bliver gammel

Fremtiden er langt væk - og lige nu er du udødelig - men en dag bliver du gammel. Hvordan ser samfundet og dit liv ud til den tid? Det kan være svært at spå om. Men ved at se klip og læse om at være gammel i fortiden og nutiden og se på forudsigelser om fremtiden bliver du rustet til at bygge din egen fremtid. Se først klipsamlingen 'Når jeg bliver gammel', hvor fem ældre fortælle om at være gammel i dag.

Se Tema

En generel vejledning (på engelsk) kan ses her: Tiki-toki

I samarbejde med din lærer skal du vælge mellem opgave 1A og 1B. I opgave 1A skal du selv finde de relevante informationer. I opgave 1B skal du indsætte informationer fra bestemte links.

 

Opgave 1A

1. I din tidslinje på tiki-toki skal du have tekst, billeder, statistik og måske video og lyd om:

- Da de ældres magt i samfundet blev svækket.

- Hvordan de ældre lever i dag.

- Begrebet no-aging, og hvilke værdier fremtidens ældre lægger vægt på.

- Arbejdstiden. Hvor længe arbejdede man før, i dag og i fremtiden.

- Familiemønstre. Sådan levede man (sammen) i landbrugssamfundet, industrisamfundet, det senmoderne samfundet og i fremtidens samfund.

2. Du skal bruge klip og artikler fra klipsamlingen Levevis.

3. Du skal også finde relevante statistikker i Statistikbanken.

4. Du kan finde mere materiale på nettet. Få evt. hjælp i Researchguiden.

 

Opgave 1B

Du skal indsætte tekst og links til video og statistik i din tidslinje fra følgende:

Artikler

Livsfaser

Familiemønstre 

Klip

Statistikker

Ensomhed

Familie

Velfærdsteknologi

Individ, familie, stat

Læs også Når jeg bliver gammel Se Tema

  1. Fælles mål
  2. Introduktion og formål
  3. Form din fremtid
  4. Individ, familie, stat
  5. Pensionsalder og levetid
  6. Identitet
  7. Velfærdsteknologi
  8. Arbejdsstyrken
  9. Familie
  10. Ensomhed