Elevopgaver - OL og politik - Doping

Elevopgaver 1-4
Materialet henvender sig til udskolingen i faget samfundsfag.

 

OPGAVE 1:

Forskellige holdninger til dopingbegrebet.

Se klippet: 

Spørgsmål

1. Hvorfor doper vi os?

2. Hvad betyder det for idrætten og for os som tilskuere?

3. Giv et bud på, hvad der kan gøres for at bekæmpe doping.

 

OPGAVE 2:

Se klippene: 

OL & politik

De Olympiske Lege handler om meget andet end jagten på medaljer. På sportens sidelinje kæmpes andre kampe, for OL bliver både brugt og misbrugt til politiske budskaber og magtkampe.

Se Tema

Spørgsmål

1. Gør rede for problemstillingen i klippene.

2. Undersøg, hvad der sker med dopingdømte som fx Ben Johnson.

3. Undersøg også, om dopingstraffene er ens i specialforbundene og i de forskellige lande. Lav fx en statistik, der viser, hvor mange dopingtilfælde der er afsløret ved OL.

4. I hvilke idrætsgrene er der risiko for, at de aktive doper sig?

5. Brug statistikken som udgangspunkt for en artikel.

 

OPGAVE 3: Arbejd i par

Se klippene: 

Spørgsmål

1. Undersøg, om Carl Lewis og Hans Bonde har ret i deres påstande om viljen til at bekæmpe doping.

2. Hvorfor er doping så svært at bekæmpe?

3. Hvorfor er nogle lande eller organisationer ikke så villige til at deltage i kampen mod doping?

 

OPGAVE 4:

Doping er mange ting og mange forskellige stoffer. I jeres fremlæggelse for klassen skal I vælge en sportsgren. I skal så beskrive, hvordan nogle idrætsfolk doper sig indenfor denne sportsgren.

Besvar spørgsmålene:

Hvad gør doping gør ved kroppen? Hvad kan kroppen præstere? Hvilke fordele og hvilke ulemper er der ved doping rent medicinsk?

Giv eksempler på dopingtilfælde gennem idrætshistorien. Herhjemme har cykelsporten haft mange sager.

Læs mere om doping på Antidoping Danmarks hjemmeside:
http://www.antidoping.dk/

Læs også OL & politik Se Tema

  1. Doping
  2. Politik
  3. Terror
  4. Korruption
  5. Kronprinsen i IOC