Identitet

I de gode gamle dage

Når man ikke kan huske sig selv, hvem er man så? En gruppe demente er på vej tilbage i tiden på jagt efter minderne. (21 Søndag den 29.12.2012)

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

Til læreren

Fag: Samfundsfag, historie og biologi

Trin: Udskoling

Fælles Mål

Introduktion og formål

Lærervejledning til elevopgaver

Elevopgaver

Velfærdsmodeller

Levevis

Identitetsspil

Interview og video

Projektopgave

Skriv et brev

Hvad lærer du?

Du lærer noget om identitet, levevis, statistik, demografi, velfærdsmodeller og velfærdssamfundets udvikling.

Hvorfor skal du lære det?

Det er din generation, der kommer til at forme fremtidens samfund. Derfor skal du tænke over, hvilket samfund du gerne vil leve i.

Kolofon

Temaet er støttet af midler fra Nordea-fonden.

Hvem er jeg?

Identitet er et stort og upræcist begreb. Det kan tit sammenlignes med ordet personlighed eller karakter. Men det er meget forskelligt, hvordan man forstår ordene.

Identitet kommer fra det latinske ord idem, der betyder "den samme". Generelt er vi alle enige om, at vi er den samme, fordi vi kan huske os selv over tid, og fordi vi ved, at jeg er mig, og du er dig.

Når jeg bliver gammel

Fremtiden er langt væk - og lige nu er du udødelig - men en dag bliver du gammel. Hvordan ser samfundet og dit liv ud til den tid? Det kan være svært at spå om. Men ved at se klip og læse om at være gammel i fortiden og nutiden og se på forudsigelser om fremtiden bliver du rustet til at bygge din egen fremtid. Se først klipsamlingen 'Når jeg bliver gammel', hvor fem ældre fortælle om at være gammel i dag.

Se Tema

Det betyder dog ikke, at vi faktisk er den samme. For vi udvikler os hele livet. Vi ændrer tøjstil, vaner, interesser, social omgangskreds og værdier. Selv kroppen udskifter alle celler med tiden, og udseendet forandrer sig.

Derfor er det svært at definere identitet - for er vi egentlig den samme, eller er det bare, fordi vi har evnen til at huske og genkende os selv i spejlet, at vi siger, vi er den samme?

Læs også Når jeg bliver gammel Se Tema

  1. Fælles mål
  2. Introduktion og formål
  3. Form din fremtid
  4. Individ, familie, stat
  5. Pensionsalder og levetid
  6. Identitet
  7. Velfærdsteknologi
  8. Arbejdsstyrken
  9. Familie
  10. Ensomhed