Introduktion og formål

I dette tema er eleverne i centrum og skal forestille sig, hvordan samfundet ser ud om 50 år, når de er gamle.

(Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Til læreren

Fag: Samfundsfag, historie og biologi

Trin: Udskoling

Fælles Mål

Introduktion og formål

Lærervejledning til elevopgaver

Elevopgaver

Velfærdsmodeller

Levevis

Identitetsspil

Interview og video

Projektopgave

Skriv et brev

Hvad lærer du?

Du lærer noget om identitet, levevis, statistik, demografi, velfærdsmodeller og velfærdssamfundets udvikling.

Hvorfor skal du lære det?

Det er din generation, der kommer til at forme fremtidens samfund. Derfor skal du tænke over, hvilket samfund du gerne vil leve i.

Kolofon

Temaet er støttet af midler fra Nordea-fonden.

Se introduktionsvideo til temaet:

Introduktion til tema

Temaet ’Når jeg bliver gammel’ handler om den demografiske udviklings betydning for samfund og individ. Eleverne er i centrum og skal forestille sig, hvordan samfundet ser ud om 50 år, når de er gamle.

Undervejs berøres samfundsfaglige emner som identitet, livsformer, opbygningen af velfærdsstaten, velfærdsmodeller, demografi og statistik.

Når jeg bliver gammel

Fremtiden er langt væk - og lige nu er du udødelig - men en dag bliver du gammel. Hvordan ser samfundet og dit liv ud til den tid? Det kan være svært at spå om. Men ved at se klip og læse om at være gammel i fortiden og nutiden og se på forudsigelser om fremtiden bliver du rustet til at bygge din egen fremtid. Se først klipsamlingen 'Når jeg bliver gammel', hvor fem ældre fortælle om at være gammel i dag.

Se Tema

For at ruste eleverne til at forme deres eget fremtidsscenarie, lærer de, hvordan det var at være gammel før i tiden, hvordan det er at være gammel i dag, og bliver klogere på nye tendenser og forudsigelser om fremtiden.

Den viden får eleverne i de fire klipsamlinger i temaet:

- Samfund

- Levevis

- Identitet

- Krop

Klipsamlingerne indeholder klip fra DRs arkiver. I hver samling er der klip om fortiden, nutiden og fremtiden, og klippene ligger i rækkefølgen: før, nu, fremtid. Derudover er der en række artikler til hver klipsamling, som både knytter sig til klippene og introducerer samfundsfaglige begreber og emner.

Eleverne kan hente kvantitativ viden i Statistikbanken og få vejledning til, hvordan de selv søger mere viden på nettet i Researchguiden.

Formål

Formålet er, at eleverne skal blive bevidste om, at det er deres generation, der kommer til at forme fremtidens samfund, og derfor skal de overveje, hvilket samfund de gerne vil leve i, samt blive opmærksomme på, hvordan forskellige samfundsmekanismer spiller sammen.

Samtidig lærer eleverne om en af fremtidens store udfordringer og forandringer nemlig den voksende ældre befolkning.

Derudover får eleverne indblik i den historiske udvikling og aldringsprocessen. Det gør temaet ’Når jeg bliver gammel’ ideelt at bruge i tværfaglige sammenhæng med historie og biologi.

Kolofon

Elevopgaver og den tilhørende vejledning til opgaverne er lavet af Steen Juhl Møller, lærer i samfundsfag og historie samt EMU-redaktør for samme fag, i samarbejde med DR Skole.

Temaet er støttet af midler fra Nordea-fonden.

Læs også Når jeg bliver gammel Se Tema

  1. Fælles mål
  2. Introduktion og formål
  3. Form din fremtid
  4. Individ, familie, stat
  5. Pensionsalder og levetid
  6. Identitet
  7. Velfærdsteknologi
  8. Arbejdsstyrken
  9. Familie
  10. Ensomhed