Livsformer

Til læreren

Fag: Samfundsfag, historie og biologi

Trin: Udskoling

Fælles Mål

Introduktion og formål

Lærervejledning til elevopgaver

Elevopgaver

Velfærdsmodeller

Levevis

Identitetsspil

Interview og video

Projektopgave

Skriv et brev

Hvad lærer du?

Du lærer noget om identitet, levevis, statistik, demografi, velfærdsmodeller og velfærdssamfundets udvikling.

Hvorfor skal du lære det?

Det er din generation, der kommer til at forme fremtidens samfund. Derfor skal du tænke over, hvilket samfund du gerne vil leve i.

Kolofon

Temaet er støttet af midler fra Nordea-fonden.

Du kommer måske til at arbejde indtil du er 70 år eller ældre, fordi pensionsalderen stiger i fremtiden. Men hvilken rolle kommer arbejdet til at spille i dit liv, og hvor meget tid bliver der til venner, familie og fritidsinteresser?

Det er der ikke ét endegyldigt svar på. Der er mange forskellige måder at indrette sig liv på, og i fremtiden kommer der måske endnu flere valgmuligheder. Men I dag taler man om tre overordnede livsformer:

Når jeg bliver gammel

Fremtiden er langt væk - og lige nu er du udødelig - men en dag bliver du gammel. Hvordan ser samfundet og dit liv ud til den tid? Det kan være svært at spå om. Men ved at se klip og læse om at være gammel i fortiden og nutiden og se på forudsigelser om fremtiden bliver du rustet til at bygge din egen fremtid. Se først klipsamlingen 'Når jeg bliver gammel', hvor fem ældre fortælle om at være gammel i dag.

Se Tema

Den selvstændige livsform

Folk, der har deres egen virksomhed, lever den selvstændige livsform. Det kan være en landmand eller butiksejer. De hylder friheden, og er deres egen chef.

Der ikke noget skarpt skel mellem arbejde og fritid for den selvstændige, og hele familien er i større eller mindre grad involveret i driften af virksomheden.

Det er virksomheden, der er livsprojektet for den selvstændige. Formålet er altså at sikre virksomhedens overlevelse. Jo hårdere man arbejder, jo større chance er der for, at virksomheden vokser. Derfor arbejder den selvstændige ofte en del mere end 37 timer om ugen.

Lønmodtager livsformen

En lønmodtager har et 37-timers job, og arbejder helst ikke mere end det. I den første del af 1900-tallet var en større del af danskerne lønmodtagere end i dag. Dengang arbejdede mange danskere nemlig på fabrik og lignende, og det er et klassisk lønmodtagerjob.

Arbejde og fritid er skarpt opdelt, og arbejdet er noget, der skal overstås, så man kan holde fri. Man arbejder for at leve og have råd til villa, volvo og vovhund.

Som lønmodtager behøver man altså ikke at brænde for sit job. Lønmodtageren realiserer nemlig ikke sig selv på jobbet, men derimod gennem sine fritidsinteresser og prioriterer også familien højt.

Den karrierebundne livsform

Den karrierebundne livsform er den mest udbredte i dagens Danmark. Karrieremennesker arbejder gerne mere end 37 timer, arbejder over og tager arbejdet med hjem.

Det er arbejdet, der i fokus - man realiserer sig selv gennem sit arbejde, og man er sin arbejdsidentitet.

For eksempel er noget af det første, voksne spørger hinanden om, når de møder nye mennesker: ”Hvad laver du så til daglig?” Det er altså arbejdet, der fortæller, hvem man er.

Fritid og familieliv kommer i anden række for karrieremennesket. Man brænder for sit job, og målet er at få en succesfuld karriere.

Fremtidens livsformer

Nogle forskere taler om ”det grænseløse arbejde”, hvor man stadig er online på arbejdet i fritiden på sin smartphone, som er koblet op til arbejdsmailen.

Men man kan også se en modreaktion, hvor det gælder om at være til stede i nuet og ikke tjekke arbejdsmailen, når man er på café med vennerne.

I dag oplever mange børn og unge også, at deres forældre arbejder meget. Derfor vil de måske vende sig mod den tendens, når de selv bliver ældre og i stedet bruge mere tid på deres venner og familie.

En tredje mulighed er, at arbejde og fritid smelter sammen. Man tjekker Facebook, ser sjove klip på YouTube og er social med kollegerne. Til gengæld bruger man fritiden på at tage kurser eller læse bøger om det, man arbejder med - fordi jobbet også er en interesse.

Kilde: Thomas Højrups tre dominerende livsformer, Det glemte folk 1983

Læs også Når jeg bliver gammel Se Tema

  1. Fælles mål
  2. Introduktion og formål
  3. Form din fremtid
  4. Individ, familie, stat
  5. Pensionsalder og levetid
  6. Identitet
  7. Velfærdsteknologi
  8. Arbejdsstyrken
  9. Familie
  10. Ensomhed