Spindoktorens værktøjer

Spin dækker over en lang række værktøjer inden for kommunikation. Nogle af de helt grundlæggende er at arrangere pressemøder, sende pressemeddelelser ud og have kontakt til medierne.

Blandt nogle af enkelte strategier kan nævnes:

Solohistorier:

Begunstige et medie med en god historie, mod en bestemt vinkling af denne.

Nyhedstiming:

At lække dårlige nyheder på et tidspunkt, hvor medierne er optaget af en anden stor begivenhed. Eller omvendt: At sende sine egne gode historier ud på nyhedsfattige dage, hvor de vil få stor opmærksomhed.

Pseudo-begivenheder:

Man skaber begivenheder skræddersyet til medierne, hvor en politiker f.eks. besøger plejehjem eller børnehaver.

Gentage et forberedt budskab:

En meget brugt strategi ved tv-interviewere, at politikeren ikke svarer på spørgsmålet, men gentager i forskellige vendinger det samme budskab, indtil værten er blevet træt af at spørge.

Fremstille noget skidt som godt:

F.eks. ved EU-parlamentsvalget i 2009 så man, hvordan både S, K og V forsøgte at fremstille hver deres tilbagegang som en sejr.

Gå efter mediet:

Total udelukkelse af en bestemt journalist eller medie, eller klagebreve til chefredaktør over journalisten.

Kilde: Kommunikationsforum.dk

Facebook
Twitter