Upopulært at være gammel

Til læreren

Fag: Samfundsfag, historie og biologi

Trin: Udskoling

Fælles Mål

Introduktion og formål

Lærervejledning til elevopgaver

Elevopgaver

Velfærdsmodeller

Levevis

Identitetsspil

Interview og video

Projektopgave

Skriv et brev

Hvad lærer du?

Du lærer noget om identitet, levevis, statistik, demografi, velfærdsmodeller og velfærdssamfundets udvikling.

Hvorfor skal du lære det?

Det er din generation, der kommer til at forme fremtidens samfund. Derfor skal du tænke over, hvilket samfund du gerne vil leve i.

Kolofon

Temaet er støttet af midler fra Nordea-fonden.

Tidligere var det ikke normalt at leve mange år som gammel - i 1840 var middellevealderen kun 44 år! Der var altså ikke mange år at være gammel i, før man døde.

De ældre havde samtidig svært ved at klare sig, når alderdommen satte ind, og de blev dermed en byrde for børnene, eller en babysitter for børnebørnene.

I helt gamle dage tilbage i stammesamfundet forlod de ældre flokken for at ligge sig til at dø et hemmeligt sted. På den måde undgik de at blive en stor belastning for landsbysamfundet.

Når jeg bliver gammel

Fremtiden er langt væk - og lige nu er du udødelig - men en dag bliver du gammel. Hvordan ser samfundet og dit liv ud til den tid? Det kan være svært at spå om. Men ved at se klip og læse om at være gammel i fortiden og nutiden og se på forudsigelser om fremtiden bliver du rustet til at bygge din egen fremtid. Se først klipsamlingen 'Når jeg bliver gammel', hvor fem ældre fortælle om at være gammel i dag.

Se Tema

Ungdomsoprør og ældreopgør

Selvom gamle mennesker ikke er en belastning i dag, og det er blevet mere positivt at være gammel, er det sprog, der bliver brugt om gamle alligevel ret fordomsfyldt og negativt. Det kan blandt andet føres tilbage til tiden med ungdomsoprøret i 1960'erne.

For cirka halvtreds år siden fik de unge nemlig nok af deres stivnakkede forældre og bedsteforældre.

De forbedrede levevilkår, der var kommet med udviklingen af velfærdssamfundet, gav de unge mulighed for at skabe deres egne værdier og gøre op med det meget autoritetstro og ældrestyrede 1960’er-samfund.

Forstokkede ældre og forkælede unge

De unge ville gerne have mere indflydelse i samfundet og især medbestemmelse på universiteterne. Men de ældre ville ikke omstille sig og give plads til de unge, som de opfattede som forkælede og uerfarne.

Generationerne stødte for alvor sammen i slutningen af 1960’erne og starten af 1970’erne, hvor hippiebevægelsen bredte sig i hele Vesten. Det blev populært at være ung og upopulært at være gammel.

Læs også Når jeg bliver gammel Se Tema

  1. Fælles mål
  2. Introduktion og formål
  3. Form din fremtid
  4. Individ, familie, stat
  5. Pensionsalder og levetid
  6. Identitet
  7. Velfærdsteknologi
  8. Arbejdsstyrken
  9. Familie
  10. Ensomhed