Zap zap tiden er knap

Til læreren

Fag: Samfundsfag, historie og biologi

Trin: Udskoling

Fælles Mål

Introduktion og formål

Lærervejledning til elevopgaver

Elevopgaver

Velfærdsmodeller

Levevis

Identitetsspil

Interview og video

Projektopgave

Skriv et brev

Hvad lærer du?

Du lærer noget om identitet, levevis, statistik, demografi, velfærdsmodeller og velfærdssamfundets udvikling.

Hvorfor skal du lære det?

Det er din generation, der kommer til at forme fremtidens samfund. Derfor skal du tænke over, hvilket samfund du gerne vil leve i.

Kolofon

Temaet er støttet af midler fra Nordea-fonden.

Det er svært at spå om, hvilke særlige træk, der kan beskrive fremtidens ældre. Især når det gælder jeres generation, for det kræver, at man generaliserer, og lige nu er din generation kendetegnet ved at være nogle unikke individer.

Ikke desto mindre får du her et kort overblik over fællestrækkene ved din generation. Den bliver kaldt Generation Z og i en lidt negativ sammenhæng for Zapper-generationen. I 2013 omfatter den unge mellem 13 og 23 år.

Når jeg bliver gammel

Fremtiden er langt væk - og lige nu er du udødelig - men en dag bliver du gammel. Hvordan ser samfundet og dit liv ud til den tid? Det kan være svært at spå om. Men ved at se klip og læse om at være gammel i fortiden og nutiden og se på forudsigelser om fremtiden bliver du rustet til at bygge din egen fremtid. Se først klipsamlingen 'Når jeg bliver gammel', hvor fem ældre fortælle om at være gammel i dag.

Se Tema

Online på alle platforme

Øgenavnet Zapper-generationen kommer af den åbenlyse forskel mellem jer og alle os andre: I er de første mennesker nogensinde, der ikke kender til et liv uden iPads, mobiltelefoner, computere og internet.

Det er klart, at når der sker noget nyt, bliver det nemt at være negativ. Forskerne er generelt bekymrede for, om jeres hjerner kan holde til at få så store mængder af information ind på daglig basis, leve halvdelen af jeres liv på internettet og hele tiden zappe rundt i mellem forskellige miljøer.

I glemmer jer selv

De er især bekymret for, om det går ud over jeres personlighedsdannelse. I 2012 kom nogle forskere frem til, at al det zapperi går ud over hukommelsen.

De mener, at man bliver nødt til at være så meget til stede i nuet som muligt, for at oplevelser, læring og erindringer bliver siddende i hjernen.

Man kan altså frygte, at når man deler sin koncentration ud mellem flere forskellige ting på én gang bliver det svært at huske. I sidste ende kan man så huske sig selv?

Forsøgspersonernes fremtid

Einar Baldursson er lektor på Aalborg Universitet på Institut for kommunikation og psykologi. Han udtrykker sin bekymring på denne måde til Folkebladet:

"Der er god grund til at være bekymret for alle de unge, som næsten aldrig er fuldt og helt til stede i nuet. Man kan godt frygte, at de aldrig får opbygget en personlighed, der er robust nok til at klare livets tilskikkelser (vilkår).

De kan ikke være alene med deres egne tanker, de skal hele tiden kommunikere og være synlige for omverden. Spørgsmålet er, om de nogensinde kommer til at kende sig selv i dybden.

Vi ved det ikke, for de her børn og unge er de første forsøgspersoner inden for det her felt i menneskehedens historie. Det bliver spændende at følge."

Læs mere her: http://www.cefu.dk/media/353166/g__ned_til_din_stanaldermand_samlet.pdf

Læs også Når jeg bliver gammel Se Tema

  1. Fælles mål
  2. Introduktion og formål
  3. Form din fremtid
  4. Individ, familie, stat
  5. Pensionsalder og levetid
  6. Identitet
  7. Velfærdsteknologi
  8. Arbejdsstyrken
  9. Familie
  10. Ensomhed