Privatliv på nettet

Du bruger sikkert rigtig meget tid på Youtube, Instagram eller Snapchat, ligesom mange andre børn. For at være tryg på nettet er det vigtigt, at man kender spillereglerne for, hvordan man opfører sig online.

Trin: Opgaver til mellemtrin

Fag: Dansk, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

Opgave 1: Tryghed på sociale medier

Læringsmål: Eleverne kan diskutere, hvad der skaber tryghed på nettet.

Varighed: 1 lektion (45-60 minutter)

Se klippene:

I grupper på tre til fire elever:

Her følger nogle udsagn, der handler om, hvad der har betydning for, at man føler sig tryg på nettet.

Lav en liste i gruppen, hvor I prioriterer det vigtigste udsagn først og det mindst vigtige udsagn nederst.

I skal kunne argumentere for jeres valg af rækkefølge.

Hvad gør dig tryg på sociale medier?

  • At man ved, hvem der kan se det, man lægger op

  • At man kun lægger billeder op, som man synes alle må se

  • At man ikke lægger billeder op, hvor man ikke har så meget tøj på

  • At man ikke deler billeder af andre, der ikke har så meget tøj på

  • At man ikke skriver negative kommentarer til hinanden

  • At man ikke skriver anonymt til hinanden

  • At man har haft undervisning om sociale medier

I klassen:

Grupperne fremlægger deres prioriterede liste og argumenterne for rækkefølgen. I klassen kan I herefter tale om:

  • Hvordan kan man passe på sig selv på sociale meder?

  • Hvordan kan man passe på hinanden på sociale medier?

  • Hvem kan tale med, hvis man oplever noget ubehageligt på sociale medier?

  • Hvordan kan man beskytte sit privatliv på sociale medier?

Opgave 1: Likes og følgere

Læringsmål: Eleverne kan lave interviews, der sætter fokus på dilemmaer og udfordringer omkring likes og følgere på sociale medier.

Tid: 1 lektion (45-60 minutter)

Se klippene:

I klassen:

Tal i klassen om disse spørgsmål:

  • Hvad betyder ”Instafame”?

  • Hvad synes Johanne, der er godt ved at have mange følgere på Instagram?

  • Hvad kan være svært på Instagram og andre sociale medier?

  • Er det vigtigt at få likes for det, man ligger op på sociale medier?

  • Hvad fortæller de unge i klippene om de følelser, man kan få, når man får et like?

  • Hvad fortæller de unge i klippene om de følelser, man kan få, når man ikke får likes?

I grupper på fire elever:

Interview hinanden to og to.

Interviewet skal handle om likes og følgere.

Brug disse spørgsmål i interviewet og find selv på flere:

  • Er det vigtigt at få likes? Hvorfor/hvorfor ikke?

  • Er det vigtigt at have mange følgere? Hvorfor/hvorfor ikke?

  • Hvordan føles det at få mange likes?

  • Hvordan ville det være, hvis man ikke kunne like hinandens billeder og kommentarer?

  • Hvad kan man gøre, hvis man ikke får likes på de ting, man lægger op?

Opgave 3: Mobning på sociale medier

Læringsmål: Eleverne kan opstille ideer til, hvordan man kan forebygge og håndtere mobning på nettet.

Tid: 1 lektioner (45-60 minutter)

Se klippet:

I grupper på tre til fire elever:

Undersøg, hvad der er lovligt og ulovligt at dele og skrive på nettet.

I klassen:

Tal i klassen om:

  • Hvornår er det lovligt at dele billeder på nettet?

  • Hvornår er det ulovligt at dele billeder på nettet?

  • Hvad er det ulovligt at skrive til andre på nettet?

  • Hvad kan få nogen til at oprette en hadeside om en anden person?

  • Hvad kan man gøre, hvis man ser en hadeside på nettet?

  • Er der et hårdere sprog på sociale medier end i hverdagen i klassen?

  • Er der noget, der er særligt ubehageligt ved digital mobning?

  • Hvad kan man gøre, hvis man oplever, at andre bliver mobbet på et socialt medie?

  • Hvad kan man gøre, hvis man selv oplever at blive mobbet på et socialt medie?

Opgave 4: Privatliv på nettet

Læringsmål: Eleverne kan udarbejde en guide til, hvordan forældre kan understøtte børns trivsel på sociale medier.

Tid: 2 lektioner (1 ½ - 2 timer)

Se klippene:

I klassen:

Tal om følgende spørgsmål i klassen:

  • Hvad fortæller undersøgelser om, hvorfor unge søger væk fra Facebook?

  • Er det en god idé at være venner med sine forældre på sociale medier? Hvorfor/hvorfor ikke?

  • Er det okay, at forældre lægger billeder af deres børn på sociale medier uden at spørge børnene om lov? Hvor går din grænse?

  • Hvis man er ven med sin forælder/sine forældre på Facebook, må forældrene så gerne like og kommentere det, man lægger på sin profil?

  • Hvad kan forældre gøre for at respektere børns privatliv på nettet?

I grupper på tre til fire elever:

Lav en guide til forældre med gode råd til, hvordan de hjælper deres børn med at trives på sociale medier.

I klassen:

I kan samle gruppernes råd til forældre i ”Klassens guide til forældre på nettet”, som efterfølgende kan deles ud til forældrene i klassen.