Kildekritik på nettet

Uhyggeligt kædebrev på sociale medier

Hvad skal man gøre, hvis man får et uhyggeligt kædebrev på Instagram eller Facebook? Det bedste er at vise beskeden til en voksen, som man kan snakke med, og så slette den bagefter. (Ultra Nyt, 12.04.2014). Emneord: Online, kildekritik på nettet, sociale medier, kædebrev, Instagram, Facebook.

Vis klippet i Mediebiblioteket for at gemme

Kolofon

Opgaver og lærervejledninger er lavet af pædagogiske konsulenter fra Center for Undervisningsmidler i University College Lillebælt.

Send mig tilbage til:

Ultra Nyt Skole forsiden

Elevopgaver til dansk

Til læreren:

Hent lærervejledning som pdf

Til eleven:

Hvad skal man være opmærksom på, når man er på internettet?

Skal man tro på alle de informationer, man kan finde, og kan det virkelig være rigtigt, at et opslag på Facebook kan få utroligt mange likes på meget kort tid?

Det lærer du mere om i disse opgaver.

Hent elevopgaver som pdf

Online

Næsten alle børn bruger Internettet, og rigtig mange har en mobiltelefon. Men man skal tænke sig om, når man er online. Ikke er alt er, som det ser ud til.  

Se Tema

Elevopgaverne:

Du skal se fire klip fra Ultra Nyt, imens du løser opgaverne.

Når du ser klippene, skal du skrive ned, hvis der er ord eller begreber, som du ikke ved, hvad betyder. De ord og begreber vil din lærer gennemgå med hele klassen.

Inden du ser klippene:

Er der noget specielt, man skal være opmærksom på, når man er på internettet?

Diskuter det i par, inden I ser klippene.

Se klippet ”Uhyggeligt kædebrev på sociale medier”

Svar dernæst på:

Hvad er det uhyggelige ved kædebrevet?

Hvem er beskeden fra?

Hvad sker der, hvis man ikke sender beskeden videre?

Hvad kan man finde, hvis man søger på spøgelsets navn på Google?

Hvem har fundet på historien?

Hvad anbefaler Medierådet, at man gør, når man får sådan en besked?

Se klippet ”Falske rygter om app for børn”

Svar dernæst på:

Hvorfor skal børnene passe på, når de bruger appen ”Talking Angela”?

Hvad handler rygtet om?

Er rygtet sandt?

Hvad siger sikkerhedseksperten?

Diskuter med en af dine klassekammerater:

Hvornår bør man ikke give sine rigtige oplysninger som for eksempel navn, adresse og alder? Hvad skal man gøre, hvis man er i tvivl?

Hvordan kan man undersøge, hvem der har lavet en app? Kig for eksempel på Google Play og iTunes.

Se klippet ”Skoleelever lærer kildekritik på nettet”

Enten i par eller enkeltvis skal I nu svare på:

Hvad betyder ”hjemmeside”, ”URL”, ”links” og ”resultater”?

Hvad har de lært om i Ringkøbing-Skjern Kommune?

Hvad er sund mistænksomhed?

Se klippet ”Man kan købe falske likes på nettet”

Svar dernæst på:

Hvad er falske konti?

Hvorfor købte Ali falske likes?

Hvorfor synes pigerne, det er snyd at købe falske likes?

Læs også Online Se Tema

  1. Tone og sprog på nettet
  2. Kildekritik på nettet
  3. Børn og mobiltelefoner
  4. Adfærd på sociale medier