Forskellige løsningsmuligheder

Dette er den anden samling opgaver i det gule forløb.

Opgave 1: Fejlkilder

Temperaturmåleren eller termometret sidder i BBC micro:bits processor. Når en processor arbejder, så bliver den varm. Og det har betydning for den måling, som termometret laver. Derfor skal du i denne opgave sikre, at du får en mere præcis temperaturmåling. Og det kan du gøre ved at bruge matematik i koden. Smart, ikke?

Gå til https://makecode.microbit.org/_TciEuC6bDCx8 og lav en kode, der måler temperaturen i klasselokalet minus 2 grader, så målingen bliver mere præcis.

Kode i virkelighed og spil

Udvid kodefærdighederne både i den virkelige verden og i spiluniverser.

Se Tema

Vejledningen finder du her.

Opgave 2: Inddrag knapper i koden

Det kan også være, at du godt kunne tænke dig, at BBC micro:bit kun skal måle temperaturen, når du klikker på en knap. Gå til https://makecode.microbit.org/_73obcVAq3evL og lav en kode, hvor BBC micro:bit begynder måle temperaturen, når du klikker på knap A.

Vejledningen finder du her.

Opgave 3: Vis smiley ved bestemt temperatur

Du bruger nok selv smileys, når du gerne vil fortælle i en besked, om du er glad, trist eller noget helt andet. Det samme kan du få din micro:bit til. Få BBC micro:bit til at vise en smiley, når temperaturen ligger i et bestemt område, for eksempel mellem 20 og 23 grader.

Det kan du kaste dig ud i her https://makecode.microbit.org/_ET2JKKeeXJtz

Vejledningen finder du her.

Opgave 4: Tænd LED-diode, når det er for varmt

Sidder du og gerne vil køles ned, når det bliver for varmt, kan du sætte en motor med propel til din BBC micro:bit. I koden kan du fortælle, at den skal tænde for blæseren, når temperaturen overstiger et bestemt punkt. Når temperaturen er faldet under et bestemt punkt igen, kan du få din BBC micro:bit til at slukke for blæseren.

Følg linket og lav koden til din helt egen blæser https://makecode.microbit.org/_aog8XPFEzTds

Vejledningen finder du her.

Læs også Kode i virkelighed og spil Se Tema

  1. Temperaturen i lokalet
  2. Forskellige løsningsmuligheder
  3. Spil og kode