Spil og kode

Dette er den tredje samling opgaver i det gule forløb.

Det kan være ret svært at lave computerspil. Det skyldes, at moderne computerspil holder styr på mange ting, imens vi spiller:

  • Score
  • Liv
  • Ammunition
  • Retning

...og tusind andre ting. Jo flere mere avanceret computerspillet er, jo mere kraftig skal computeren, man spiller på, være. Og spiller man mod andre, skal man endda også have internetforbindelse.

Kode i virkelighed og spil

Udvid kodefærdighederne både i den virkelige verden og i spiluniverser.

Se Tema

Men det er faktisk muligt at lave simple spil på en mikrocomputer som BBC micro:bit. Man skal holde tungen lige i munden, for koderne kan hurtigt blive lange. Til gengæld er det super sjovt at lave sit eget spil og afprøve det i virkeligheden, når man har lavet koden.

Nedenfor er der opgaver til at lave to spil: Sten, saks, papir og tampen brænder.

Opgave 1: Sten, saks, papir

I første udgave af sten, saks, papir skal du lave en kode, hvor du aktiverer BBC micro:bit til at gøre noget, når du ryster den - ligesom når du spiller det med dine hænder. Følg linket og lav koden: https://makecode.microbit.org/_X404hVMV2Hvg

Vejledningen finder du her.

Opgave 2: Knapper holder styr på scoren

I anden udgave skal du bruge knapperne til at holde styr på koden. Du skal selv trykke på knap A for at lægge 1 point til scoren og knap B for at trække 1 point fra scoren. Her er linket til at lave koden: https://makecode.microbit.org/_0uhUqC2C7ggh

Vejledningen finder du her.

Opgave 3: Radio afgør vinderen

I tredje udgave bruger vi radiofunktionen til at gøre det, vi forventer af en computer i et spil. Den skal holde styr på:

  • Hvilket symbol får jeg
  • Hvem vinder
  • Hvad er scoren

Følg linket og lav koden: https://makecode.microbit.org/

Vejledningen finder du her.

Opgave 4: Tampen brænder

Du har nok selv leget tampen brænder i frikvarteret.

En gemmeleg, hvor en person gemmer en genstand et sted. Så går nogle andre på jagt efter genstanden. Hvis personerne går væk fra genstanden, så bliver "signalet" koldere og hvis de går tættere på genstanden, bliver "signalet" varmere.

Vi kan udnytte, at BBC micro:bit kan måle signalet mellem den selv og andre BBC micro:bits og på den måde lave en kode, der faktisk sender signaler og afslører, hvor langt eller kort de to BBC micro:bits er fra hinanden.

Der kan være fem BBC micro:bits, der sender signaler og en micro:bit, der modtager signalerne.

Koden til de fem afsendere kan du lave her: https://makecode.microbit.org/_LaeHvDMat1HR

Koden til den ene modtager kan du lave her: https://makecode.microbit.org/_HF2fvpimfHv4

Vejledningen til de to forskellige koder finder du her.

Når I har lavet koderne, skal de fem spillere, som er afsendere, gemme sig, imens den der er modtager, tæller til 20. Så bruger modtageren signalerne på sin BBC micro:bit til finde de andre fem. God gemmeleg!

Læs også Kode i virkelighed og spil Se Tema

  1. Temperaturen i lokalet
  2. Forskellige løsningsmuligheder
  3. Spil og kode