Om forløbet 'Knæk koden'

Her finder du lærervejledning og Fælles Mål.

I forløbet ’Knæk koden’ får dine elever grundlæggende viden om computere og programmering. Forløbet består af tre delforløb, som handler om maskinkode, programmeringssprog og algoritmer.

Det centrale i de tre delforløb er tre video-explainere, som på en letforståelig, sjov og underholdende måde forklarer de tre begreber. Til hver video hører der forskellige opgaver, som både består af spørgsmål og aktiviteter, hvor eleverne skal skrive analoge koder, skrive koder i forskellige programmeringssprog og skrive binære tal.

I videoerne til ’Knæk koden’ indgår klip fra DR’s arkiver, der kommer fra udsendelserne ’Data og datamater’ og ’Mikro og Data’ fra 1984 og 1985. I ’Data og datamater’ er der en tegnefilm, som forklarer regnemaskinernes udvikling fra oldtiden til ”nu” – altså 1980’erne. Brug den i undervisningen, hvis det giver mening, eller underhold dig med nostalgiske 80’er klip i din forberedelse. Du finder tegnefilmen og begge udsendelser nedenfor.

Til læreren

Fag: Matematik og forsøgsfaget teknologiforståelse

Trin: 7.-8. klasse

Læringsmål og Fælles Mål til matematik og forsøgsfaget teknologiforståelse

Kolofon

Tekst, research og tilrettelæggelse: Deanna Nichele Young og Rikke Weinreich Sørensen

Redaktør: Vibeke Mikkelsen

Redaktionsleder: Trine Charlotte Jensen

Tak til radiovært på P1 tech-programmet 'Kortsluttet' Esben Hardenberg og udvikler Jesper Winther fra DR Viden og konsulent Ian Rubeck Stenz fra UCN CFU.

DR lancerer ultra:bit i partnerskab med Center for Undervisningsmidler, og indsatsen er støttet af Industriens Fond. Desuden støtter og bidrager en lang række aktører på forskellig vis.

Ris og ros

Vi har brug for din feedback. Fortæl, hvordan det var at bruge undervisningsmaterialet i klassen. Send ris og ros til skole@dr.dk.

Facebook
Twitter