Bemærk: Forløbet er opdateret i 2021.
Forløbet er enkelt at gå til ved blot at skimme opgaverne. Hvis du ønsker vejledning til, hvordan forløbet kan afvikles i klassen, finder du nedenfor en udførlig lærervejledning. Den samlede lærervejledning kan derfor se lidt lang ud, men hver opmærksom på, at hvert delforløb har en seperat lærervejledning, som er kortere.
TIL LÆREREN
Trin: Indskoling og mellemtrin
Fælles Mål:
Lærervejledning
Elevopgaver
Understøttende materialer
Lykkeindsprøjtning frem for løftede pegefingre
Formålet med 'D' nice at være nice' er at bidrage til at skabe et inkluderende fællesskab for alle, hvor det bliver sejt og attraktivt at være en god kammerat. Både i skolen og i fritiden - i børnenes analoge og digitale virkelighed.
Mobning er fortsat et problem på de danske skoler, særligt på mellemtrinnet. Med dette forløb ønsker vi at vende det på hovedet og sætte fokus på god energi og glæde og give børnene en lykkeindsprøjtning frem for løftede pegefingre.
Skab et nice fællesskab i klassen
Forløbet er inspireret af DR Ultras univers og lægger vægt på en høj grad af medindflydelse for børnene.
Forløbet bygges op små videoer, der på en sjov og underholdende facon vil illustrere forskellige situationer, der relaterer til, hvordan man er 'nice'. Til hver video vil der være relaterede aktiviteter og øvelser, der alle kan bruges i undervisningen i 3.-6. klasse.
Undervisningsmaterialet har fokus på klassens trivsel og fællesskab og er ikke tænkt til et specifikt fag, men nærmere til den understøttende undervisning, klassens tid eller lignende.
KOLOFON
Undervisningsmaterialet udkom første gang i 2014 som del af en skolekampagne.
Skolekampagnen er udarbejdet af projektleder Christina Stær Mygind i samarbejde med B&U og DR Skole.
Undervisningsmaterialet er støttet af midler fra Ole Kirks Fond i 2015, mens det i 2014 var støttet af midler fra TrygFonden. Siden er temaet opdateret af DR Skole i 2021.
KONTAKT
Spørgsmål eller kommentarer? Skriv til DR Skole: