Hvis du lytter til din mor, så ender du måske med at blive som Michael Jordan

Michael Jordans talent og sans for forretning lever videre i bedste velgående, selv om det er 17 år siden, han stoppede karrieren.

Mor ved altid bedst.

Således også tilfældet, hvis man hedder Michael Jordan, og i 1984 netop er blevet kåret til 'årets rookie' efter sin første sæson som professionel basketballspiller i

NBA
.

Den slags talent er der kunder i, hvis man er et vist sportsbrand ved navn Nike, og derfor forsøgte selvsamme firma at lokke den blot 22-årige Jordan til at blive ansigtet på en skoserie, der skulle brodere sig ind på markedet under navnet 'Air Jordan'.

Jordan? Han takkede nej, brød sig ikke om navnet, og drømte egentlig mest om at blive hentet ind i folden hos enten Adidas eller Converse. Sidstnævnte havde dog allerede store aftaler med profiler som Earvin 'Magic' Johnson og Larry Bird, så at finde den rigtige vinkel at klemme sig ind i hulen med var svær.

Men så var det, at Deloris Jordan hev fat i kraven på sønnike, bad ham at lytte til Nikes tilbud, så han kunne blive klogere på, hvad der var på tapetet.

Nike tog en chance, viste sig parate til at betale hele 500.000 dollars for en fem-årig aftale med den kommende superstjerne, der dog forsøgte at lokke Adidas til at matche tilbuddet.

Adidas sagde nej til Jordan, Nike fik en underskrift, og resten er historie.

Ansigtet på en sport

Nikes beslutning om at satse stort på den unge Michael Jordan, viste sig at være den rette.

For mens Jordan i de mange kommende år gjorde

NBA
til sin sportslige legeplads, så gjorde hans
præstationer
på banen det samtidig nemt for Nike at bygge et brand op omkring 'Air Jordan'.

Evnen til at svæve, dunke, dække op og dominere gjorde Michael Jordan, og senere karrieren i Chicago Bulls, til allemandseje.

Men. Michael Jordan spillede sin sidste basketballkamp den 16. april 2003.

17 år senere er 'Air Jordans', måske en smule overraskende, stadig i toppen af en

gigantisk
portefølje hos Nike. Jordan-brandets salg rundede således i 2019 over tre milliarder dollars - og langt størstedelen af de, der investerer i nye Jordans i dag, var ikke selv i stand til at snøre skoene, da basketballikonet selv svævede fra kurv til kurv på banen.

Michael Jordan forlader gulvet efter den sidste hjemmekamp i karrieren. (Foto: Jason reed © Scanpix)

Derfor er Michael Jordan-brandet også et af de absolut mest værdifulde sportbrands, hvis man spørger Kenneth Cortsen, sportsøkonom og forsker ved professionshøjskolen

UCN
i Nordjylland.

- Kommer man ind i en Nike-butik i dag, så er positioneringen af 'Air Jordan' stadig enorm tydelig. Og det har den, fordi han stadig har en betydning. Som atlet var han ikke bare god, men dominerende, og han havde den superstjernekvalitet, som kunne gøre ham til det

globale
ansigt på
NBA
, siger Kenneth Cortsen.

Dokumentar øger igen værdien

Netop nu slår ESPN-dokumentaren om Michael Jordans sidste sæson hos Chicago Bulls flere seerrekorder verden over. 'The Last Dance', som dokumentaren er døbt, har været undervejs siden 1998, hvor Jordan og Chicago Bulls vandt klubbens sjette mesterskab siden 1991.

Jordans sidste.

Michael Jordan taler med præsidenten for Paris Saint-Germain's, Nasser Al-Khelaifi- På Jordans ærme kan man ænse det berømte 'Jumpman'-logo sammen med PSG's. (Foto: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT)

Den længe ventede dokumentar er blot endnu et af de projekter, som er med til at holde Michael Jordans navn og storhed summende i baghovedet, på samme måde som det var tilfældet, da han i 1996 spillede hovedrollen i animationsfilmen 'Space Jam'.

Eller som da Nike indgik en aftale med storklubben Paris-Saint Germain om, at det i 2018 skulle spille med 'Jumpman'-logoet fra 'Air Jordan' på brystet. Eller når Serena Williams går på banen i par sko fra den seneste kollektion.

Det hele handler om at holde gryden i kog, lyder det fra Kenneth Cortsen.

- Hvis det er bevidst, at 'The Last Dance'-dokumentar bliver hevet frem nu, så er det jo et nyt kommercielt slam dunk.

- Sporten lever af folk, som kan iscenesættes, og det kan man i høj grad med person som Michael Jordan. Et andet eksempel i dag kunne være LeBron James, der også har superstjernestatus.

- Men Michael Jordan og Nike har været ekstremt skarpe, når det kommer til at forlænge

levetiden
af brandet. At lave nummeret med især PSG er med til at tydeliggøre hans brandstatus, og når noget lever over tid, kan det også skaber en mytificering.

Republikanere og sko

Det afspejles voldsomt på Michael Jordans bankkonto, at der har været rift efter ham, siden at han i 1984 trådte ind i

NBA
.

Men selv om det var basketball og

NBA
, der katapulterede den unge herre et skridt eller to foran andre superstjerner i 80'erne og 90'erne, så er det de mange samarbejder, som kom til, sponsorerne, der gjorde ham til den første sportsudøver med et milliardærstempel i pungen tilbage i 2014.

Jovist, der røg da knap 100 millioner dollars ind på bankbogen gennem karrieren som

NBA
-spiller, men med en estimeret formue på 2,1 milliarder dollars, og en placering som nummer 1,001 på Forbes liste over verdens rigeste milliardærer i 2020, er de mange bække små for længst blevet til et rivende vandfald.

En af årsagerne til det skal også findes i Jordans eget talent for at for at optimere sin brandværdi, de uendelige marketing-kampagner, blandet andet med Gatorade og den famøse 'Be Like Mike' reklame, der blev rullet ud i 1991, siger Kenneth Cortsen.

- Han sætter nye standarder for sportsbranding. Det er en atlet, der bliver en global superstjerne, og blandt andet går ind i popkulturen med en film som Space Jam. Samtidig så vi en enorm identifikation med

retorikken
og sloganet ’Be Like Mike’ - alle ville være som Michael Jordan.

Michael Jordan svøbt i det amerikanske flag under medaljeceremonien ved OL i Barcelona. (Foto: RAY STUBBLEBINE © Scanpix)

Som da han under medaljeceremonien ved

OL
i Barcelona i 1992 svøbte sig i det amerikanske flag, så han ikke ville blive associeret med Reebok, mens han havde en aftale med Nike.

Eller da han jokende afviste at støtte en demokratisk politiker med begrundelsen, at 'republikanere også køber sko'.

- Han lægger strategier, og har en kommerciel bevidsthed, som er meget skarp. Og det er derfor, at Jordan-brandet og dets kommercielle motor i dag stadig står så stærkt, og også vil gøre det fremadrettet. Man formår at skabe en ny interesse for Michael Jordan, og det smitter selvfølgelig af på især Nike og alle produkter, som han er associeret med, siger Kenneth Cortsen.

'The Last Dance', som kan ses på Netflix, og strækker sig over ti afsnit, giver dog ikke noget direkte afkast til Michael Jordan selv. Basketball-ikonet har doneret sin del, mellem tre og fire millioner dollars, til godtgørende formål.

Det er selvfølgelig også nemmere, når man i 2019 øgede sin formue med 300 millioner dollars.

Og på den måde var det nok ikke så skidt, at Deloris Jordan bad sin søn om at få talt aftalen med Nike igennem, inden han gav sig i kast med at ændre basketball.

Facebook
Twitter