Amalie Dideriksen skal tage skandinavisk cykelhold til verdenstoppen

Med den tidligere danske verdensmester og Alexander Kristoff som nye ryttere satser skandinaviske Team Uno-X stort.

I en alder af blot 20 år blev Amalie Dideriksen i 2016 verdensmester i landevejscykling. (Foto: IBRAHEM ALOMARI © Scanpix Denmark)

De lever af at sælge benzin og diesel - men de jagter succes drevet på en rugbrødsmotor.

Benzinvirksomheden Uno-X er den storsatsende sponsor bag cykelholdet Team Uno-X. Holdet er norsk ejet, men rytterlisten indikerer, at der er tale om en stor skandinavisk satsning. Med i alt 13 danske ryttere og sportsdirektører per dags dato kan man med dansk beskedenhed godt tillade sig at kaldet Uno-X for et danskerhold.

Fra næste sæson bliver holdet en dansker rigere, og det er ikke bare hvem som helst. Den tidligere verdensmester Amalie Dideriksen annoncerede tirsdag, at hun har skrevet kontrakt med Team Uno-X.

- At blive en del af et skandinavisk hold er en drøm, der går i opfyldelse. Jeg kan ikke vente med, at 2023 går i gang, og vi kan komme til at jagte nogle store resultater, siger den 26-årige dansker på cykelholdets Twitter.

Hvis man spørger cykelkommentatoren Trine Schmidt fra Discovery Plus, så er det skandinaviske cykelhold det helt rette sted for Amalie Dideriksen.

- Hun har været verdensmester, men er gået lidt i stå på landevejen. Det er måske, fordi hun har været på de allerbedste hold i verden med mange vindere og ikke fået lov til at udvikle sig, da hun har været hjælperytter. Jeg tror, at Uno-X tænker at hente hende hjem og give hende en opblomstring, siger kommentatoren.

Amalie Dideriksen (tv) bliver holdkammerat med sin makker fra cykelbanen. Julie Leth (th) kører nemlig allerede for Team Uno-X og var med holdet til Tour de France, der sluttede søndag. Billedet er fra OL 2021, hvor parret sammen vandt sølv i parløb. (Foto: Kacper Pempel © Ritzau Scanpix)

Et godt hold, der har manglet stjernen

2022-sæsonen er første år, at Team Uno-X har et kvindehold. Men skandinaverne gik direkte ind og fik status som World Tour-hold. Det kunne dog ikke gøres uden pengene fra de ubemandede tankstationer.

- Det har meget at gøre med, at de har økonomi til det. Det koster mange penge at få en World Tour-licens og betale de lønninger, som følger med.

Men det er sådanne investeringer, der er nødvendige for at nå til tops. En sådan investering er Amalie Dideriksen, som Trine Schmidt har stor tro på, kan få Uno-X til at tage det næste skridt.

- De mangler den der rytter, som kan skabe resultater. Den der kan vinde cykelløb. De har et godt hold, men de mangler stjernen. Dideriksen kan være den stjerne, og om et par år er jeg sikker på, at de er et etableret hold på World Touren, fortæller cykelkommentatoren.

Norske Alexander Kristoff vender hjem til norden. Den 35-årige sprinter har tidligere båret den gule trøje i Tour de France. (Foto: BENOIT TESSIER © Ritzau Scanpix)

Mændene skal også køre Tour de France

På herresiden har cykelholdet eksisteret siden 2010, men først i 2017 kom den benzinsælgende virksomhed til.

Siden er Team Uno-X kommet tæt på World Touren, men de er der ikke helt endnu. Det er ellers et erklæret mål for holdet, der mandag skrev kontrakt med den største rytter, de nogensinde har haft.

Den norske sprinter Alexander Kristoff støder til Uno-X fra årsskiftet.

- Han er jo tidligere en af verdens hurtigste sprintere, så det er megaspændene. Kristoff er oppe i årene, og jeg tror, at holdet vil presse de sidste god resulatater ud af ham.

- Det må være fantastisk og give en helt særlig følelse i kropppen at komme hjem og køre på et nordisk hold, fortæller Trine Schmidt om den 35-årige nordmand.

Gode resultater og nogle sejre fra den rutinerede spinter kan være det, der tager det storsatsende hold til det altoverskyggende mål: Status som World Tour-hold og deltagelse i Tour de France.

- Tour de France er vigtigt for det norske folk, så drømmen er at få Uno-X med i Tour de France. Det ville være helt sindssygt. Det er ikke umuligt, men vi skal slå et af de franske hold ud, siger den 35-årige nordmand til VG.

Hvert år bliver der uddelt to wildcards til det franske etapeløb. Oftest bliver de givet til franske hold, som Kristoff fortæller, men med en række gode præstationer i foråret, kan det skandinaviske hold måske snige sig med.