Dansk Tour de France-gevinst på 3,3 milliarder? 'De tal skal tages med et gran salt'

Branding-ekspert mener ikke, der skal fokuseres på kroner og ører.

Kronprins Frederik taler under pressemøde om Tour de France på Københavns Rådhus. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Tour de France bliver en stor dansk guldgrube, når verdens største cykelløb kommer til Danmark i juli 2021.

Det slog erhvervs- og turistminister, Rasmus Jarlov, fast ved pressemødet torsdag, da det blev offentliggjort, at de første tre etaper i Touren bliver kørt i Danmark.

Det koster Danmark i omegnen af 90 millioner kroner at få det verdenskendte løb til landet, men de penge er ifølge ministeren givet godt ud.

- De vil hurtigt blive tjent ind rigtig mange gange. Den eksponering, vi får, er ubetalelig. Det kan blive en exceptionel god forretning for os og en varig reklameværdi, sagde Rasmus Jarlov.

3,3 milliarder i pr-værdi

Ministeren henviser til den tyske by Düsseldorf, der var den seneste by uden for Frankrig, der afholdt en Tour-start. Her viste regnskaber efterfølgende, at byen oplevede et stort overskud efter løbet.

Den pointe bakkes op af VisitDenmarks kommunikationschef, Anders Rosbo.

- I Düsseldorf fik man en pr-værdi på 3,3 milliarder kroner. Det er mere en dobbelt så meget, som VisitDenmark skaber på et helt år, siger kommunikationschefen til Ritzau.

Men de tal skal man tage med et gran salt, vurderer Mads Mordhorst, der er forsker i international branding og national identitet.

- Der er ikke nogen tvivl om, at det giver en positiv pr-værdi, og at man kan få meget ud af det. Men jeg tror, det er umådeligt svært at sætte præcise kroner og ører på det. For er det bare omtale, man måler?

- For hvis man gør det, kan man sige, at så skulle Syrien have et af de stærkeste brands for tiden, fordi de bliver omtalt meget. Jeg ved, at man medregner andre ting som turisme og indtægter. Men jeg er relativt skeptisk over for, at man gør det op i eksakte tal, siger han til P1 Morgen.

Langsigtet investering

I stedet mener Mads Mordhorst, at det er afgørende for Danmark, at en begivenhed som Tour de France bliver forbundet med en bredere fortælling om Danmark.

- Man skal kigge mere langsigtet på det i stedet for at fokusere på konkrete tal. Danmark kan for eksempel fokusere på, at vi er et cykelland, og at vi er en førende klimanation, der gerne vil sælge vores klimateknologi rundt omkring i verden. Det er et langsigtet investeringstræk, som måske kan give afkast mange år frem, siger han.

Tour de France-værdien skal ikke bare gøres op i kroner og ører, siger forsker. (Foto: Jeff Pachoud © Scanpix)

Den opfattelse deler statsminister Lars Løkke Rasmussen også langt hen ad vejen.

- Det er en mulighed for at vise Danmark frem til hele verden. Det skal følges op. Vi har nogle styrkepositioner på eksportmarkederne, der handler om bæredygtighed og grønt klima. Og alle de virksomheder, der sigter efter eksport, kan brande sig op i dette event, siger statsministeren.

Mads Mordorst henviser til dansk design, som i dag stadig har en stort brand-værdi i udlandet på grund af de fortællinger og værdier, som blev grundlagt i 40’erne og 50’erne.

- Det er en 60-årig investering, som vi stadig profiterer af. Og sådan skal man også se på Tour de France-starten i 2021. Det handler ikke om den ene begivenhed, men om at bruge arbejdet, så det bliver en del af den historie, som vi fortæller om Danmark i udlandet.

Ifølge tourens arrangør, ASO, følger 190 lande med i Tour de France hvert år.

Facebook
Twitter