Den danske cykelrytter Mikkel Bjerg kan iføre sig den gule førertrøje i det traditionsrige cykelløb Critérium du Dauphiné.
På onsdagens enkeltstart kørte Bjerg fra alle konkurrenterne, heriblandt Jonas Vingegaard, og sikrede sig World Tour-karrierens hidtil største triumf. De 31,1 kilometer blev tilbagelagt på 37 minutter og 28 sekunder.
Med sejren overtager han også løbets gule førertrøje fra Christophe Laporte. Jonas Vingegaard var næsthurtigst på dagens enkeltstart 12 sekunder efter.
Sejren er Mikkel Bjergs første som professionel, og det var da også en glad dansker, som kort efter den bakkede enkeltstart satte ord på triumfen.
- På den første stigning ville jeg ikke give den for meget gas og derefter kom der en nedkørsel, hvor jeg ikke ville tage for mange risici.
- Men på de sidste ti kilometer pressede følgebilen mig, og på de sidste fem kilometer gav jeg den bare fuld gas, mens jeg tænkte på min kone, siger Mikkel Bjerg.
24-årige Bjerg er tidligere tredobbelt enkeltstartsverdensmester på U23-niveau. Men han har haft svært ved at lave topresultater i favoritdisciplinen, siden han i 2020 blev World Tour-rytter hos UAE.
Onsdag eftermiddag lignede han dog igen den rytter, der fejrede så store triumfer i ungdomsrækkerne.
Bjerg doserede sine kræfter perfekt på tidskørslen, der havde en let stigning på rutens sidste tredjedel.
Han var jævnbyrdig med de bedste ved de første to mellemtider og på de sidste 12 kilometer skruede han for alvor farten i vejret.
Med sit velkendte kraftfulde tråd buldrede Mikkel Bjerg over målstregen i en tid, der slog den hidtil bedste - franske Remi Cavagna - med hele 27 sekunder.
De følgende tider bekræftede, at Bjerg havde kørt enormt hurtigt på det sidste stykke, og efterhånden handlede det kun om, om Jonas Vingegaard ville være i stand til at puffe sin landsmand ned fra tronen.
Vingegaard indledte forrygende og var klart hurtigst på de første ti kilometer. Men forspringet var væk ved næste måling, og på vej ind mod mål kunne heller ikke Tour de France-vinderen hamle op med Bjergs bedrift.