Hold vil have kaotisk og coronaramt Giro d'Italia stoppet, men løbsdirektør afviser: 'Vi skal kigge fremad'

Cykelholdet EF Pro Cycling foreslog torsdag, at Giro d’Italia skulle aflyses midtvejs.

To hold har allerede forladt årets Italien Rundt. (Foto: Luca Bettini © Scanpix)

Søndag den 25. oktober triller cykelfeltet ind i millionbyen Milano, når de sidste watt skal trædes ud i pedalerne efter en italiensk rundtur, der har budt på næsten 3.500 kilometer rundt i spaghettiens hjemland – fra Palermo i syd til Sestriere i nord. Byen, der er bedst kendt for gode skipister og for at have lagt målstreg til Bjarne Riis’ uimodståelige bjergtogt under 1996-udgaven af Tour de France.

Indiskutabelt en smuk tur rundt i Italien. Men er det også en sikker tur?

I øjeblikket bliver der ikke bare snakket, men diskuteret i holdbusserne, på racercyklerne og i følgebilerne. Det hele kredser sig om ét centralt spørgsmål:

Skal hjulene stadig rulle helt til Milano om halvanden uge?

Mandag, på første hviledag, løftede smittetallet sig til otte blandt personer i og omkring løbet. Tirsdag trak to hold sig ud af Italien Rundt: Jumbo-Visma fordi en række af holdets ryttere var smittet. Mitchelton-Scott fordi personalet var ramt.

Og torsdag foreslog EF Pro Cycling ifølge Eurosport, at cyklerne skulle køres i garagen efter weekenden. At Giro d’Italia ikke skulle køre videre efter 15. etape på søndag. Simpelthen fordi holdet var bekymret for, at der ikke var tilstrækkeligt styr på sikkerheden i det store cykelløb, skrev de i et brev.

- Med en tydeligvis bristet coronaboble og en inkubationstid mellem eksponering og udvikling af symptomer/positive prøver må det forventes, at det vil resultere i flere syge.

- Dette er ikke givet, men ud fra et forsigtighedsprincip bør vi handle ansvarligt.

Men en aflysning er ikke løsningen, lyder svaret fra Den internationale Cykleunion, UCI.

- Vi står over for en udfordring med at færdiggøre sæsonen, og det kan gøres ved at fortsætte samarbejdet og fællesskabet i professionel cykling, siger UCI-præsident David Lappartient til Eurosport.

Jakob Fuglsang er i øjeblikket nummer ti i det samlede klassement. Han er to minutter og 20 sekunder efter den førende rytter, Joao Almeida fra Portugal. (Foto: LUCA ZENNARO © Scanpix)

Myndighederne kan aflyse

Spørgsmålet er bare, om UCI får lov at bestemme, hvorvidt løbet skal fortsætte.

De italienske myndigheder følger nemlig også cykelløbet tæt, og de vil ikke tøve med at stikke en kæp i hjulpet, hvis smitten fortsætter med at brede sig i feltet, lyder vurderingen fra Gert Sørensen, der er seniorforsker i italiensk historie og kultur på Københavns Universitet.

På verdensplan indtager Italien nemlig fortsat en kedelig sjetteplads over nationer med flest dødsfald. Torsdag blev der sat ny rekord i antallet af italienere, der er testet positiv for Covid-19 på ét døgn: 8.803.

Italien er derfor ikke sluppet fri af pandemien endnu. Tværtimod tales der om en decideret 'anden bølge' af smitte i støvlelandet, siger Gert Sørensen.

Han vil derfor ikke blive overrasket, hvis der kommer en reaktion fra regeringen.

- De italienske myndigheder har et ansvar for at gribe ind, selvom det vil være en stor bet, hvis landets største cykelløb må aflyses. Men et eller andet skal de foretage sig, hvis det fortsætter med at eskalere, siger han og fortsætter:

- Som i Danmark kan myndighederne i Italien også sagtens finde på at handle ud fra et forsigtighedsprincip. Folkesundheden vil altid komme i første række, selvom vi heller ikke må underkende, at der er mange interesser i spil i forhold til cykelløbet.

Skal have modet til at fortsætte

Blandt interessenterne er løbsarrangørerne, der på nuværende tidspunkt ønsker at fortsætte løbet helt til Milano. Det slog løbsdirektøren, Mauro Vegni, fast over for mediet Cyclingnews torsdag.

- Vi bruger de samme foranstaltninger, som der bliver brugt i andre løb. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor Giro d’Italia skulle være værre end andre.

- Coronavirus er ikke noget, vi har opdaget i dag. Det er en virus, der er iblandt os og en virus, som vi sandsynligvis skal slås med hele næste år også. Derfor bliver vi nødt til at vise modet til at fortsætte: ikke bare i cykling, men også som samfund. Vi bliver nødt til at kæmpe, mens vi holder hovedet højt. Vi skal kigge fremad, lyder det fra Vegni.

Løbsdirektør Mauro Vegni mener ikke, at Giro d*italia er værre end andre cykelløb. (Foto: LUCA ZENNARO © Scanpix)

Det er dog ikke alle rytterne, der er helt enige i den konklusion.

Torsdag kunne Feltet.dk berette, at Lotto Soudal også havde overvejet, om de skulle fortsætte helt til Milano.

Blandt andet fortalte Thomas de Gendt, som tidligere er blevet nummer tre i løbets samlede klassement, at han ikke brød sig om den nuværende situation i Italien.

- Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg ikke lyst til at køre i dag. Situationen går i den forkerte retning, og det føles som om, at arrangørerne skjuler ting for os ryttere, sagde han.

Spørgsmålet er derfor ikke bare, om cykelfeltet når helt til Milano, men også hvor stort et felt, der i givet fald vil trille ind i domkirkebyen næste søndag.

Det siger cykeleksperten, Brian Nygaard, som tidligere blandt andet har været pressechef for cykelholdene Team Sky og Orica-GreenEDGE.

- Det kan ende med at blive helt absurd rent sportsligt, og det har arrangørerne selvfølgelig ingen interesse i. Det vil devaluere cykelløbets værdi, og de bliver nødt til at kunne fortsætte løbet, så det ser nogenlunde vant ud. Derfor er jeg ikke sikker på, at de vil gennemføre Giro d’Italia for enhver pris.

- I første omgang bliver vi nødt til at afvente svarene på de næste coronatest, der kommer på hviledagen mandag. De bliver helt afgørende for Giroens skæbne, slår han fast.

Facebook
Twitter