Jakob Fuglsang: Er træt af taktikken i moderne cykling

Jakob Fuglsang fik en niendeplads i Liège-Bastogne-Liège, men ærgrer sig over Katushas destruktive taktik.

Jakob Fuglsang (til venstre i lyseblåt) var tilfreds med egen indsats. (© Scanpix)

Jakob Fuglsang havde sat næsen op efter en topplacering i dette års udgave af Liège-Bastogne-Liége, og med en niendeplads fik han den.

Selv kalder han det sin bedste indsats i den belgiske endagsklassiker, men alligevel var det med blandede følelser, at han stod i målområdet, for den danske Astanarytter var i løbets afslutning med i et tremandsudbrud, der blev hentet få kilometer før mål.

- På den ene side har jeg kørt et godt cykelløb, været med i afslutningen og kørt min bedste klassikeruge og vist god form, men på den anden side er jeg også sikker på, at der med lidt held kunne være kommet meget mere ud af det, siger han.

Taktikken i moderne cykling

Jakob Fuglsang valgte at stikke fra feltet og køre op til Roman Kreuziger (Tinkoff-Saxo) og Giampaolo Caruso (Katusha), da der var mindre end 20 kilometer til mål. En taktik han tror kostede ham dyrt i sidste ende.

- Jeg kunne have ventet, det kunne jeg helt sikkert. Det kostede selvfølgelig lidt at lukke hullet, så jeg manglede lidt i spurten til sidst, men det er nu ikke sådan, at jeg tror, at jeg kunne have slået Alejandro Valverde. Men jeg kunne måske have fået en femteplads i stedet for.

Også modstandernes taktik og i særdeleshed Giampaolo Carusos er danskeren ærgerlig over. For italieneren kørte for sin kaptajn Joaquim Rodriguez på Katusha-holdet, og han gad derfor ikke tage føringer i tremandsudbruddet, hvilket ødelagde det.

- Hverken Roman eller jeg skulle til at køre 100 procent, for han er ikke sådan en, man tager med på frihjul.

- Jeg er lidt træt af taktikken i moderne cykling, hvor man sender folk i udbrud for at bremse det. Jeg ville hellere, at man bare kom udover stepperne, men sådan er det. Det er deres taktik. Nu fik de en tredjeplads, og det ville de også have fået, hvis vi (tremandsudbruddet, red.) var kørt hjem. BMC fik heller ikke så meget ud af det i Amstel Gold Race, så måske det på et eller andet tidspunkt går op for folk, at det er bedre bare at køre, siger Jakob Fuglsang.

Cult ramt af styrt

For det danske Cult Energy-hold blev det store styrt, som sendte Simon Gerrans (Orica), Nicolas Roche (Sky), Dan Martin (Garmin-Cannondale) og flere andre i asfalten, dyrt.

Cults holdkaptajn Rasmus Guldhammer så ud til at være blevet fanget bag styrtet, som bredte sig over hele vejen og skar hovedfeltet over i to dele.

Forinden havde Rasmus Quaade været en flittig deltager i dagens lange udbrud, som blev etableret efter knapt 40 kilometer. Quaade, som deltog efter afbud fra tyskeren Linus Gerdemann, blev først indkaldt til løbet i fredags.