Så er ruten på plads: Her er de tre danske Tour de France-etaper

Tour de France-feltet skal rundt i Københavns gader, over Storebæltsbroen og forbi Jellingstenen.

Tour de France-feltet kører forbi nogle af Danmarks mest kendte mindesmærker.

Hvis du elsker Tour de France, kan du fra i dag udse dig lige netop det sted, hvor du til næste sommer vil plante din klapstol og se de hårdtarbejdende cykelryttere suse forbi.

Den præcise rute for de tre etaper, der skal køres i Danmark fra den 2.-4. juli 2021, er nemlig blevet offentliggjort.

1. etape - enkeltstart i København

Den 13 kilometer lange rute kommer rundt i det meste af København.

Den 2. juli åbner Tour de France i Københavns gader med en enkeltstart på 13 kilometer, hvor rytterne kommer forbi flere af hovedstadens største turistattraktioner som Den Lille Havfrue, Kastellet og Det Kongelige Teater.

- Formålet er at vise København frem fra sin, forhåbentlig, bedste side. Ruten på prologen kunne også være ruten for en turistbus, siger Henrik Liniger og uddyber:

- Man kommer over og kigger på det lidt mere rå Nørrebro, man kommer forbi søerne, man kommer op på det lidt mere elegante Østerbro, man får set Parken, som har været EM-arena året før, man kommer ud omkring Kastellet, Den Lille Havfrue og Langelinje, Amaliegade, forbi Amaliehaven, Slotspladsen, Operaen på den anden side af havnen, og så ned igennem Bredgade over Kongens Nytorv med det Kongelige Teater og så videre ned over de nye ting ned på Christians Brygge Bloks og det kongelig bibliotek. Så tilbage op ad H.C. Andersens Boulevard til et mål lige uden for Tivoli.

- Sportsligt er det en hurtig rute. Alle, der kender København inden for Valby Bakke ved, at det er fladt, fladt, fladt. Der er stort set ingen højdeforskel her. Det handler om teknik. Det er en rute, der kan blive giftig, hvis det øsregner, og det kan det jo godt i Danmark om sommeren.

2. etape – fra Roskilde til Nyborg

Tour-feltet skal prøve kræfter med bakkerne i Odsherred, inden etapen afsluttes med en tur over Storebæltsbroen.

Anden etape starter i Roskilde ved Domkirken og slutter i Nyborg. På den 170 kilometer lange etape skal rytterne prøve kræfter med bakkerne i Odsherred, der ligger ud til Sejerøbugten. Etapen rundes af med en tur over Storebæltsbroen, inden der er lagt op til en sprintafslutning i Nyborg.

- Bakkerne i Odsherred har flere gange i PostNord Danmark Rundt vist, at de kan skabe rigtig godt cykelløb. Nu kommer vi så til at se, hvad rytterne på absolut A-niveau synes om at køre dér. Bakkerne kommer ikke til at sprede feltet til stumper af atomer. Det er stigninger, som alle tourryttere - ikke mindst på anden etape, hvor de stadig er meget friske - skal kunne klare. Den del af ruten viser en meget smuk del af Danmark frem.

- Det bedste cykelløb kommer, hvis der en god blæst fra nordvest. Så får vi et ekstremt nervøst cykelløb. Bliver det en blændende vindstille sommerdag, tror jeg de fleste er indstillet på at få et relativt stille cykelløb, ud over selve opløbet. Men bliver det blæsevejr, har man gjort sit yderste for at udnytte landskabet ved nærmest at køre hele den sjællandske vestkyst.

I Kalundborg er der indlagt en pointspurt på anden etape.

- Det store clue bliver Storebæltsbroen, der var en af de store årsager til, at løbet overhovedet kommer til Danmark. Tour-ledelsen har set store cykelmæssige muligheder i broen – hvis det bliver blæsevejr skal alle være på stikkerne for at holde sammen på feltet, og så kan vi sagtens ende med at se tidsforskelle i Nyborg. Så det er den sportsligt mest spændende etape i Danmark.

3. etape – fra Vejle til Sønderborg

3. etape går forbi flere historiske monumenter.

Rytterne får en efter danske standarder hård start i bakkerne omkring Vejle på anden etape, der er 182 kilometer lang. Derfra går ruten sydpå og det samme gør stigningsgraderne – etapen er pandekageflad de sidste mange kilometer ind til målet i Sønderborg.

- Sportsligt er det måske den mindst interessante – det ligner unægtelig en sprinterafgørelse. Specielt, fordi man begynder i Vejle med bakkerne og slutter fladt af i Sønderborg, hvor det formentlig ender med en spurt, siger Henrik Liniger, inden han påpeger, hvorfor det alligevel bliver værd at følge med, når rytterne slanger sig rundt i det danske landskab.

Profilen på tredje etape er - ligesom anden etape - en lækkerbisken for sprinterne.

- Til gengæld bliver det en tour de force i danske mindesmærker. Ruten går forbi Jellingstenen og videre forbi en masse andre danske historiske mindesmærker og steder helt frem til genforeningen i 1920 – meget af danmarkshistorien kan fortælles over de 182 kilometer på etapen, og det bliver spændende at gøre over for den store verden.

Efter etaperne i Danmark kan rytterne se frem til en hviledag den 5. juli, inden løbet fortsætter dagen efter på et endnu ikke offentliggjort sted i Frankrig.