Sporvognsskinner splitter cykelrytter og UCI: ’De er ganske enkelt ligeglade med vores sikkerhed’

I weekenden kørte cykelryttere langs sporvognsskinner i Kroatien, men det ville aldrig ske i Danmark, lyder det fra Danmarks Cykle Union.

Hollandske Jos van Emden retter skarp kritik mod UCI efter tvivlsomme forhold under sidste etape af Kroatien Rundt. (Foto: © LEONHARD SIMON)

Sikkerhed frem for alt

Nok ikke et motto den hollandske cykelrytter Jos van Emden vil pådutte Den Internationale Cykelunion, UCI. Snarere tværtimod. Jumbo-Visma-rytteren mener nemlig ikke, at UCI går op i rytternes sikkerhed.

Så kras lyder kritikken fra hollænderen efter cykelløbet Kroatien Rundt, som sluttede søndag.

Efter den sidste etape, hvor Jonas Vingegaard lige nøjagtig missede den samlede sejr, begyndte en video at florere på sociale medier.

Videoen viser afslutningen af søndagens etape, og flere af cykelsportens velkendte personligheder bemærkede, at der var mange farlige forhindringer, som rytterne skulle forholde sig til.

Jos van Emden kørte sig tidligere på året til en niendeplads ved EM i enkelstart. (Foto: © LEONHARD SIMON)

Jos van Emden kørte selv med, og han harcelerer over, at UCI tillader, at løbsruterne bevæger sig gennem så farlige passager, som det var tilfældet søndag.

- Der var sporvognslinjer, helleanlæg og små pæle, der skal forhindre biler i at parkere, og der var huller i vejen på nedkørslen, siger Jos van Emden til Velonews.

Og det er ikke første gang i 37-årige van Emdens karriere, at han oplever slinger i sikkerhedsvalsen ved UCI-løb, og løbet i Kroatien har fået bægret til at flyde over.

- For mig har UCI mistet al integritet. De viste, at de ikke giver en skid for det. De er ganske enkelt ligeglade med vores sikkerhed. UCI bør gøre noget, men jeg kan ikke tage UCI seriøst længere, lyder det fra Jos van Emden.

Dansk rytter: ’En idiot, der har designet den rute’

Episoden i Kroatien er bare den seneste i rækken af episoder, hvor ryttere har været ude at kritisere sikkerheden omkring løbene.

I begyndelsen af august passerede rytterne under det spanske etapeløb Vuelta a Burgos et fartbump 800 meter før mål. Det endte i et massestyrt og følgende kommentar fra Jumbo-Visma-rytteren Edoardo Affini;

- Kære UCI. Det er en skændsel at tillade en afslutning med et så højt fartbump på de sidste 800 meter. Det er uacceptabelt.

Danske Mathias Norsgaard kørte selv med i Vuelta a Burgos og bakker delvis op om kritikken af UCI.

- Det kan godt virke som om, UCI bare er en instans, som gerne vil tjene nogle penge, men som ikke tager noget ansvar. Men på den anden side, tror jeg ikke, at UCI har så meget styr på detaljerne i de enkelte løb, lyder det fra Norsgaard.

Den danske cykelrytter påpeger, at han let kan mærke forskel på, om han kører i et land, som er vant til at arrangere cykelløb, eller om man kører et sted, hvor arrangørerne ikke helt har styr på tingene.

- Styrtet i Vuelta a Burgos er jo lidt noget øv. At vi kører med 70 km/t over et vejbump, som man må køre over med 30 km/t i bil, er jo ikke så smart. Det er eddermame en idiot, som har designet den rute, og jeg tror ikke, at UCI kan tage ud til hvert cykelløb og tjekke samtlige kilometer. Det må også være op til arrangører selv at have styr på det, siger Norsgaard.

Mathias Norsgaard havde ingen problemer med ruten, da han tidligere på året vandt DM i enkelstart. (Foto: © Bo Amstrup, Ritzau Scanpix)

Ikke enten-eller, men et både-og

Hos Danmarks Cykle Union, DCU, har man problematikken inde under huden hvert år, når der køres PostNord Danmark Rundt. Det er nemlig dem, som i kraft af deres rolle som arrangører, er ansvarlige for sikkerheden, når rytterne drøner rundt på de danske landeveje.

Det fortæller DCU-formand Henrik Jess Jensen, som også påpeger, at det er let at sige, at manglende sikkerhed altid er UCI's skyld.

- UCI udbyder løbene, og arrangørerne byder ind. Sådan er det også foregået i Kroatien. Det er det kroatiske forbund, der laver ruten, mens UCI guider i forbindelse med sikkerheden, siger DCU-formanden.

Men hvem der har ansvaret for sikkerheden i sidste ende, er ifølge Henrik Jess Jensen et "både-og" mere end det er et "enten-eller".

Det er nemlig løbsarrangørerne, der skal sørge for, at tilladelser og sikkerheden er i orden. Først hvis det ikke overholdes, kommer UCI ind i billedet. Problemet er bare ofte, at man først finder ud af, at der har været problemer med sikkerheden, efter etapen er kørt.

Rytterne kæmpede med grusvejene på tredje etape af årets PostNord Danmark Rundt. DCU fik en løftet pegefinger og besked om at have mindre grus i fremtiden. (Foto: © Bo Amstrup, Ritzau Scanpix)

Det oplevede DCU faktisk under dette års PostNord Danmark Rundt, hvor UCI ikke var helt tilfredse med mængden af grus på etapen fra Otterup til Herning.

- Der fik vi en anmærkning om, at der var for meget grus, og at vi skulle være opmærksom på det i fremtiden, hvor UCI gerne så, at man kørte lidt mindre på grus, fortæller Henrik Jess Jensen.

Det endte dog ikke med en advarsel, men en løftet pegefinger til DCU og PostNord Danmark Rundt. Om Kroatien Rundt slipper med samme skæbne vides endnu ikke, men UCI giver altid karakterer til arrangørerne, og det kan resultere i, at løb bliver tvunget til at rykke ned i kategori.

Henrik Jess Jensen dog sikker på en ting. Sporvognsskinner kommer aldrig på tværs af rytterne og arrangører, når der i fremtiden skal køres PostNord Danmark Rundt.

- Det anser vi i Danmarks Cykle Union som alt for farligt. Det er et no-go i forhold til at arrangere cykelløb, siger han.