Tour-jubel i Vejle: Det er edderma'me stort

En af startbyerne bliver Vejle, når Tour de France kommer hertil i 2021.

Om to år bliver det blandt andet bakkerne i Vejle, der skal forceres af pelotonen i Tour de France. Arkivfoto. (Foto: Jeff Pachoud © Scanpix)

Stemningen var helt i top, da der her til aften var generalforsamling i klubben Vejle Cykel Motion. Dagens nyhed om, at Tour de France kommer til Danmark i 2021, betyder nemlig, at byens mange bakker skal lægge asfalt til verdens ypperste cykelryttere.

- Det er edderma'me stort, at Tour de France kommer til Danmark. Det er jo de 200 bedste cykelryttere i verden. For mig er det større end VM i fodbold, siger formand Heinrich Gæbe.

Som resten af medlemmerne har han kigget godt efter i nyhedsstrømmen, hvor løbsdirektør Christian Prudhomme tidligere i dag fortalte det franske medie Europe 1, at mange års arbejde for at få Tour de France til Danmark har båret frugt.

- Jeg tænkte wow, det lykkedes sgu. Det gibbede lidt i mig, da vi fik nyheden her i eftermiddags, og jeg skulle lige se, om det nu var rigtigt, fortæller klubmedlemmet Torben Vedebech.

Det skyldtes ikke mindst, at der var forvirring om historien, som det franske medie først offentliggjorde, så trak tilbage og siden offentliggjorde igen.

Det er jo kæmpestort

Men nu skulle den være god nok: Tre etaper bliver det til.

Først i København, så fra Roskilde til Nyborg og endelig fra Vejle til Sønderborg. Og den slags nyheder skal markeres, når man samles en stor flok cykelryttere.

Danmarks oprindelige bud på de tre etaper. Senest lyder meldingen, at 2. etape skal gå fra Roskilde til Nyborg i stedet for Roskilde til Odense. Kilde: Erhvervsministeriet
Danmarks oprindelige bud på de tre etaper. Senest lyder meldingen, at 2. etape skal gå fra Roskilde til Nyborg i stedet for Roskilde til Odense. Kilde: Erhvervsministeriet

- Nu er det jo en realitet, så jeg måtte skynde mig at få ændret i min beretning til generalforsamlingen, siger Heinrich Gæbe.

I Vejle er de ikke bange for at kalde sig Danmarks cykelby nummer 1. Byens mange bakker lægger både asfalt til PostNord Danmark Rundt og masser af amatørryttere.

Men touren er i en helt anden liga.

- Så sent som i sommers var jeg på Alpe d'Huez og se det, og det er jo kæmpestort. Der var 140 lastbiler, og de lagde hver dag 60 kilometer kabler ud og pillede dem ind igen, så det er voldsomt, fortæller Heinrich Gæbe.

Tour-rute kan give flere turister

En af cykelklubbens medlemmer Steen Rasmussen var også mødt op til generalforsamlingen, og han synes, det giver god økonomisk mening, at byen bruger penge på det store arrangement.

- Det vil give liv til hoteller og restauranter, og så tror jeg, at der vil komme flere og besøge byen.

Og det er ikke bare den ene dag i 2021. Cykelløb kan få folk til at komme igen.

- Det kan vi jo se bare med vores lille motionsløb Grejsdalsløbet, hvor mange besøgte Vejle efterfølgende. Det er klart, at det batter noget, at man kan reklamere med, at du kan komme og køre den samme rute som Tour de France, siger Steen Rasmussen.

Facebook
Twitter