DAGENS ETAPE Kuperet enkeltstart i det barske Baskerland åbner for spænding til det sidste

Enkeltstarten skal slå det sidste fast i klassementet, men det er spørgsmålet, om den gule trøje kan trues.

Tour de France er ikke afgjort, før målstregen er krydset for sidste gang. Det er måske lidt en kliché at sige, men det vil i hvert fald ikke være det smarteste, hvis Team Sky og Geraint Thomas allerede tror, at den er hjemme.

Alle pile peger i den retning, men der skal ikke mere end en enkelt uheldig punktering til, før spændingen vil opstå. Det er nemlig ikke bare middelmådige enkeltstartsryttere, han står overfor. Det er faktisk verdens bedste.

Det var nemlig hans to konkurrenter Tom Dumoulin og Primoz Roglic, som vandt guld og sølv ved VM i enkeltstart sidste år. Thomas er en meget habil enkeltstartsrytter, men et forspring på to minutter kan hurtigt svinde ind, hvis der opstår problemer.

Ruten er meget anderledes end en normal enkeltstart. Den er nemlig utrolig kuperet med flere meget svære udfordringer, som vil gøre, at de normale temporyttere vil få svært ved at komme ind i deres normale rytme.

Ruteprofilen for enkeltstart på 20. etape.

Det er specielt Col de Pinodieta kort før mål, som virkelig vil trække de sidste tænder ud på Tour de France-rytterne. Den er sølle 900 meter lang, men stiger med et gennemsnit på mere end ti procent.

Enkeltstarten er som helhed 31 kilometer lang med mere end 500 højdemeter, hvilket vidner om en meget kuperet rute.

Meget kan ske

Er det så muligt at hente to minutter på Geraint Thomas? Formentlig ikke, hvis waliseren undgår uheld, men det er før sket, at trøjen har skiftet ejermand på den afgørende enkeltstart.

De to tilfælde, der falder i øjnene, er i 2011 og 1989, hvor Cadel Evans og Greg LeMond endte med at vinde Tour de France samlet.

Cadel Evans havde knap et minut op til Andy Schleck i den gule trøje før den afgørende enkeltstart tæt ved de franske Alper. Ret tidligt stod det dog klart, at australieren var markant bedre på dagen.

Enkeltstarten i 1989 er blevet en af de mest ikoniske i hele Tour de France-historien. Laurent Fignon var i den gule førertrøje med Greg LeMond 50 sekunder efter sig. Det hele skulle afgøres på Champs-Élysées med en kamp mod uret.

Iført banebrydende aerodynamisk udstyr bankede LeMond dog en fantomtid afsted, og han endte med at vinde Tour de France med sølle otte sekunder til Fignon.

Med danske briller er det i øvrigt værd at holde øje med Søren Kragh Andersen, der er en fremragende temporytter. Det er så spørgsmålet, om kræfterne er der til at træde igennem efter knap tre ugers hård indsats for holdkaptajnen Tom Dumoulin.

Facebook
Twitter