Han sørger for at Tour-hjulene snurrer rundt

Vi har besøgt en af Tourens danskere: Mekaniker Rune Kristensen fra Tinkoff-Saxo Bank.

En arbejdsplads i Touren - på besøg hos mekaniker Rune Kristensen (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)

Omkring 5000 mennesker rejser rundt med Tour de France-cirkusset dag efter dag gennem de tre uger, løbet varer. Det er alt lige fra sikkerhedsfolk, podiepiger, reklamefolk, mediefolk til politibetjente. Og så er der selvfølgelig de 22 cykelhold, der foruden ryttere også har en masse folk ansat.

Vi har mødt en af de danskere, der tager sin tørn under Tour de France: Rune Kristensen, der er mekaniker på Tinkoff-Saxo Bank holdet.

Han er 27 år gammel og uddannet cykelmekaniker fra Vendelbo Cykler i Hjørring. Det er dog lang tid siden, han har stået i en almindelig cykelforretning. I syv år har han arbejdet for forskellige store hold.

- Jeg har været på hold som Team CSC og Leopard Trek, og så var jeg så heldig, at Bjarne Riis gerne ville have mig tilbage, så jeg de seneste to år har jeg været hos Tinkoff Sport, siger han.

  • Der er plads til cirka 30 cykler i den specialbyggede lastbil, som Tinkoff Saxo Bank-mandskabet har to af. De har dog kun én med til Touren. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Rune Kristensen er mekaniker på holdet. Her med Nicolas Roches McLaren-cykel. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Der er selvfølgelig vaskemaskine og et lille køkken inde i lastbilen. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Og så er der et hav af drikkeflasker. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Rune Kristensens værktøjskasse (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Hans favoritværtøj: Forgaflen på en skrottet cykel er skåret af, så man let kan bruge stumperne til hurtigt at skifte hjul og spænde til. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Rune Kristensen i sving med at gøre cyklen klar. Efter hver etape bliver cyklerne smurt og vasket. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Det meste af arbejdet foregår ved denne cykelholder. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Inde i lastbilen er der reservedele nok til at kunne lave 6-7 nye cykler, hvis der skulle ske noget med dem, der er med i Touren. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Der er selvfølgelig installeret en trykluftsslage på lastbilen (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Rune Kristensen har arbejdet syv år som cykelmekaniker på de store hold. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Michael Mørkøv snakker med mekanikerne. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Mekanikerne sørger selv for tøjvasken "så er vi sikker på, at det bliver gjort ordentligt." (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
  • Det er flot og ryddeligt ved lastbilen. (Foto: Jens Gjesse Hansen © DR Sporten)
1 / 14

Klik her og se billedserien i stor størrelse.

Hans job handler om meget mere end Tour de France.

- Det er en fuldtidsstilling. I alt er vi otte fuldtidsansatte mekanikere og selvfølgelig en masse løst tilknyttede, når der er store etapeløb. Cykelsæsonen starter tidligt om foråret, og så går det slag i slag med forårsklassikere og alle de store etapeløb. Vi slutter sæsonen af i oktober, og så er der træningslejr i november-december. Så et år går hurtigt, fortæller Rune Kristensen.

Lange arbejdsdage

Han er bosat i Luxembourg og arbejder derfor i holdets service-center dér, når han ikke lige er med ude til løb.

Under Tour de France skiftes mekanikerne til at køre med i servicebilerne under etapen og blive hjemme på hotellet.

- En typisk dag starter ved 7:30-tiden, hvor vi går i gang med at gøre cyklerne klar. Så kører vi til startbyen og sætter cyklerne frem og finjusterer det sidste. Når etapen er gået i gang, følger vi efter i servicebilerne. Hvert hold må have to biler med i de store etapeløb. Når etapen er slut, kører vi hjem på hotellet og vasker og smører cyklerne. Og så spiser vi ved 21-22 tiden, siger Rune Kristensen.

Frygtelig dag da Contador styrtede

Så det er nogle lange dage for mekanikerne. Forrige mandag var en af de meget lange. Det var dér, Alberto Contador styrtede. Rune Kristensen sad med i en af servicebilerne og havde en frygtelige dag.

- Det er de værste dage, når sådan noget sker. Især den dag med Contador, fordi alt bare var kaos. Der var små veje og alt for mange tilskuere og fotografer, så det var alt for svært for os at komme frem til ham. Vi er ellers forberedt på det meste, men sådan noget der kan du ikke forebede dig på.

Hvad er så en god dag for dig?

- Det er en dag, hvor jeg bare kan sidde stille og roligt i bilen under hele etapen, og der ikke sker nogle uheld, smiler Rune Kristensen, der dog især husker én dag som fantastisk:

- Da Andy Schleck vandt på Galibier i 2011. Alt lykkedes bare den dag.

Han mener i øvrigt, at alle motionister også har gode muligheder for at have lige så gode cykler som de profesionelle.

- Der er faktisk ikke stor forskel på de her cykler og så dem, du køber i cykelforretningen. Den største forskel er, at vi vedligeholder dem rigtigt godt og måske smører dem med nogle lidt bedre sager, end privatpersoner gør, siger han.

Facebook
Twitter