I Touren pryder 'konservative diktaturer' rytternes trøjer uden debat: 'Ikke noget, man snakker om'

Tour-feltet byder på sponsorater fra omdiskuterede lande som De Forenede Arabiske Emirater og Bahrain.

Tadej Pogacar (th.) kører for UAE Team Emirates, som har en statsejet virksomhed fra De Forenede Arabiske Emirater som hovedsponsor. (Foto: © GONZALO FUENTES, Ritzau Scanpix)

Tadej Pogacar er førsteudfordrer til Jonas Vingegaards gule førertrøje i Tour de France.

De seneste år har den gule trøjet ellers sidder klistret på Pogacar. Og på den prominente plads på førertrøjens gule bryst har vi derfor været vant til at se logoet for Pogacars hold, UAE Team Emirates, som er sponsoreret af det statsejede flyselskab fra De Forenerede Arabiske Emirater.

En stat, som af flere menneskerettighedsorganisationer blandt andet kritiseres for at fængsle systemkritikere og undertrykke lokalbefolkningen.

I Tour-feltet sidder også Team Bahrain Victorius, ejet af styret i Bahrain, som af menneskerettighedsorganisationer krisiteres for tortur og undertrykkelse af ytringsfriheden.

Men mens det kommende værtskab i Qatar for VM i fodbold de seneste år har affødt en voksende debat om brud på menneskerettigheder i værtsstaten og sat øget fokus på kontroversielle ejerskaber og sponsorater i storklubber som Manchester City, PSG, FC Barcelona og Bayern München, har en lignende debat ikke indfundet sig i cykelsporten.

Hvorfor ikke?

Ifølge DR Sportens cykelekspert Brian Nygaard handler det blandet andet om svære økonomiske betingelser og en anderledes fankultur i cykelsporten.

- Det er ikke noget, man snakker om. I hvert fald ikke nok, siger Brian Nygaard.

- Det er UCI’s etiske kommission, der skulle vurdere holdenes finansielle muligheder og etiske perspektiver i en sponsor. Der må man sige, at UCI ikke har gået så hårdt til opgaven, når du ser på, hvem der er kommet ind i sporten.

Bahrain Victorious ved holdpræsentationen i København. (Foto: © AA/ABACA, AA/ABACA)

'Udadtil handler det om branding'

I 2016 gjorde både De Forenede Arabiske Emirater og Bahrain deres indtog i cykelsporten med store økonomiske muskler.

Lande, der håber på at kunne drage fordel af opmærksomheden omkring store sportsbegivenheder som Tour de France, forklarer Helle Malmvig, seniorforsker ved Dansk Institut For Internationale Studier, DIIS.

Der er nemlig både noget at hente på de franske landeveje såvel som på hjemmebane ved at benytte sig af det såkaldte nationbranding.

- Udadtil handler det om branding af landet. Et land som Bahrain fortæller, at det er moderne, attraktivt og gloværdigt, som er associationer, vi forbinder med sport og Touren, og forsøger at distrahere omverdenen fra et image af et fælt diktatur, siger Helle Malmvig.

- Indadtil handler det om, at Bahrain og Emiraterne er religiøse og konservative diktaturer med en ung befolkning. Regeringen forsøger at imødekomme befolkningen med en kæmpe underholdningsmaskine, og så håber man, at de tænker mindre over de manglende rettigheder.

Ny sponsor eller lukning?

Ifølge Brian Nygaard er de to lande samt øvrige firmaers indtog i cykelsporten delvist betinget af, at økonomien har været et svært terræn for holdene de seneste år, og selv de bedste mandskaber har ikke kunne vælge eller vrage mellem potentielle samarbejdspartnere.

Produktets attraktivitet er blevet forringet efter års kamp mod doping, forklarer han.

- Cykelsporten har ganske givet fået ryddet op i dopingen, men det har stadig været svært at finde sponsorater, og derfor har holdene følt sig nødsaget til at tage dem, som vil investere i dem.

- Det har været valget mellem at tage en ny, stor sponsor ind eller at lukke.

Desuden er fanforholdet et andet, når det kommer til cykling. Modsat fodbold er holdene ikke på samme vis lokalforankret og skifter gerne navn, farve, visuel identitet og nationalitet efter hovedsponsoreren.

Tadej Pogacar jubler over en etapesejr under Tour de France i 2021. Klædt i den eftertragtede gule farve og med reklame for en statsejet virksomhed fra De Forenede Arabiske Emirater på trøjen. (Foto: © BENOIT TESSIER, Ritzau Scanpix)

Derfor holder cykelfans i højere grad med bestemte ryttere frem for et konkret hold, hvorfor debatten om kontroversielle sponsorater og ejerskaber indtil videre er udeblevet, forklarer DR Sportens cykelekspert, der sagtens kan forstå, at debatten også er svær for rytterne.

- De vælger de hold, hvor deres karrieremuligheder er bedst varetaget, og så lader de holdene stå på mål for sponsorernes værdier. Det er mig ikke uforståeligt, at rytterne tænker på, at de kan passe deres arbejde og få deres løn.

Kritik blusser op... til tider

Af og til blusser der dog også kritik op ved et ny sponsorat. Som da kemiproducenten Ineos i 2019 overtog holdlicensen fra Team Sky. Samme år blev Team Ineos' ryttere mødt af en gruppe demonstranter under Tour de Torkshire, der var utilfredse med virksomhedens negative miljøpåvirkning.

Men kritikken er endnu udeblevet omkring UAE og Bahrain, forklarer Brian Nygaard. Og det kan meget vel skyldes, at diskussionen bliver for abstrakt, påpeger Helle Malmvig, seniorforsker ved Dansk Institut For Internationale Studier, DIIS.

- Der har ikke været en lige så tydelig forbindelse som ved VM i Qatar, hvor du kan pege på migrantarbejderne og sige, at så og så mange er døde ved at bygge stadions. Det blev håndgribeligt og konkret, fordi der kom dødstal på bordet, siger Helle Malmvig.

- Vi ved godt, at der er flere lande i verden med fæle styreformer som Kina, Rusland og visse mellemøstlige lande, men det bliver for fjernt at diskutere. Der mangler ikke konkrete ofre, men det er svært at se tråden til et cykelløb.

Demonstranter mødte op foran Team Ineos' holdbus i Yorkshire i 2019. De viste deres utilfredshed med kemiproducentens benyttelse af metoden fracking, som har miljømæssige udfordringer. (Foto: © Oli Scarff, AFP or licensors)

Helle Malmvig understreger, at hun på ingen måde er fortaler for styreformerne i Saudi Arabien og Bahrain. Hun er dog ked af, at de mellemøstlige nationer ofte bliver udvalgt som 'prygelknabe, fordi folk i forvejen har nogle lidt stereotype forestillinger' om verdensdelen.

Hun mener langtfra, at diskussionen burde begrænse sig til mellemøstlige regimer på kant med menneskerettighederne.

- Klima er stort på dagsordenen, og det kunne være spændende, hvis der kunne mobiliseres en diskussion om dét, i stedet for at det bare bliver om de rige oliesheiker.

- For eksempel er der også et hold i Touren, som er sponsoreret af TotalEnergies, der har et miljøomdømme, som er helt i bund, siger Helle Malmvig og hentyder til det franske energiselskab TotalEnergies, der i marts blev sagsøgt for at fuske med sine hensigter om grøn omstilling.