KOMMENTAR Der er stadig langt til dansk Tour-start

Det var et imponerende opbud af politikere, som med kort varsel formåede at stjæle i hvert fald en del af billedet fra lørdagens store svenskerkamp: Tour de France skal til Danmark i 2018.

Henrik Liniger glæder sig over planen om en dansk Tour-start. (Foto: Dr Sporten © (c) Scanpix)

Hvorvidt de mange millioner kroner, som Tour-starten vil koste, er det værd, må folk med forstand på økonomi afgøre. Men som cykelglad dansker kan jeg kun synes om idéen. Nogle af mine største oplevelser i de senere år har været VM i København i 2011 og Giro d’Italia i Jylland året efter. Dem gentager jeg gerne.

Men i mine øjne er der stadig lang vej til Tour-starten i København er en realitet.

Lad mig se på det positive først: Det er en kæmpe fordel, at Danmark kommer med en samlet pakke. Økonomi, logistik, rute, bred opbakning fra politikere og erhvervsliv – jo mindre besværligt et projekt ser ud, jo mere attraktivt vil det være for franskmændene. Og det skal være attraktivt, for umiddelbart vil der være nok at muligheder for Tour-arrangøren ASO til at punktere de danske drømme.

Mange udfordringer

Jeg ser især geografien er en udfordring: Ikke siden 1998, hvor Tour de France begyndte i Irland, har løbet været længere væk fra Frankrigs direkte nabolande end Holland. Det har været en klar politik at holde løbet tæt på hjemlandet, og den holdning skal ændres, hvis Danmark skal blive værtsland. Desuden har ASO altid været modstander af en tidlig hviledag, sådan som det var nødvendigt at have, da Giroen begyndte i Herning.

I den sammenhæng kan det være en fordel, at Tyskland så småt er på vej tilbage i Tour-varmen. Siden 2005 har ASO holdt sig væk fra Tyskland og landets dopingkritiske presse. Også her skal franskmændene ændre holdning, hvis det skal virke realistisk at starte i Danmark. Og hvad er egentlig ASO-ledelsens holdning til Danmark? Vi har jo også en kritisk presse og et par uheldige dopingsager med i bagagen

Man skal også passe på med at lægge for meget i, at løbsdirektør Christian Prud’homme snart kommer til Danmark for at se på projektet. Hans forgænger, Jean-Marie Leblanc, var også i Herning og udtrykte stor sympati for det danske start-forslag dengang. Men Touren kom aldrig til Herning.

Endelig er ASO et stærkt kommercielt foretagende: Kommer der et økonomisk mere attraktivt tilbud, så bliver Danmark vraget. Touren er ikke egnsudvikling.

Om jeg så tror på projektet, med alle disse forbehold? Nok ikke i 2018, men måske to år senere. Under alle omstændigheder vil jeg ønske folkene bag projekt Touren til Danmark held og lykke med at nå drømmen. Lykkes det, vil ingen gælde sig mere end mig.

Facebook
Twitter