17. etape: Froome kan udfordres ved Kannibalens Waterloo

Den første etape i Alperne kan blive et sandt festfyrværkeri, hvis Chris Froomes konkurrenter har forberedt sig.

Nedkørslen i dag kan blive en stor prøvelse for Chris Froome. AFP PHOTO / KENZO TRIBOUILLARD (Foto: Kenzo Tribouillard © Scanpix)

Så er vi endelig nået til Alperne, og lad os håbe, at det er ensbetydende med en masse angreb. Forholdene er i hvert fald til det i dag, selvom det langt fra er den største etape i årets Tour de France på trods af fem kategoriserede stigninger.

Når man kigger nærmere på ruten, kan man konkludere, at de sidste 30 kilometer bliver ekstremt spændende. Etapen afsluttes nemlig med Tourens højeste stigning Col d’Allos samt kategori-to-stigningen Pra Loup.

Det var faktisk på Pra Loup, at Eddy Merckx, der også er kendt som kannibalen, i 1975 gik kold og mistede sin mulighed for at vinde Tour de France for sjette gang. Stigningen er ellers kun 6,2 kilometer lang med en gennemsnitlig stigningsprocent på 6,5 procent, men det var alligevel nok til, at Merckx kørte tre minutter langsommere op end den senere vinder Bernard Thevenet.

Ruteprofil for 17. etape. (Foto: ASO © ASO)

Voldsom nedkørsel på Col d’Allos

Selvom selveste Kannibalen er faldet på Pra Loup, så er det faktisk ikke der, at Chris Froome kommer til at mærke den største udfordring i dag. Det er i stedet på den lange og meget besværlige nedkørsel fra Col d’Allos.

De seneste meldinger lyder på, at der er 75 procent chance for regnvejr, hvilket bare vil gøre den nedkørsel endnu mere vanvittigt. Det er allerede bekræftet, at man kan vinde meget tid der. Det så man så sent som i opvarmningsløbet Criterium du Dauphiné i juni.

Her angreb Romain Bardet (AG2R) nedkørslen på så vanvittig vis, at kommentatorer og seere var i tvivl, om de skulle smide hænderne for øjnene i frygt eller klaske dem sammen i jubel. Bardet endte med at hente knap halvandet minut på den nedkørsel, og solen skinnede endda. Tænk hvis vejene var våde, som de kan være i dag.

Specielt mellem 11 og otte kilometer til mål kan man vinde meget tid med flere skarpe sving. I Criterium du Dauphiné var det også Chris Froomes Team Sky, der førte feltet an og tabte så meget tid, og det bliver det nok også i dag.

Motivation for angreb

Lige så snart vejene bliver våde, ændrer Chris Froome karakter. Det så man på brostensetapen, så det kan åbne op for angreb. Movistar Team bliver simpelthen nødt til at teste briten i dag. Alt andet vil være uforståeligt. Det har vi dog sagt et par gange før.

En strategi for det spanske hold kunne være, at de sender udholdende ryttere som Jonathan Castroviejo, Adriano Malori og/eller Winner Anacona ud i morgenudbruddet. Så kan de blive nyttige sent på etapen. Dernæst bør Movistar Team tage initiativet fra bunden af Col d’Allos med et eventuelt tidligt angreb fra Alejandro Valverde.

Og så skal Nairo Quintana have modet til at angribe den nedkørsel. Det kan eventuelt blive på hjulet af Valverde, der uden tvivl har evnerne. Vincenzo Nibali vil helt sikkert også gå til angreb der, og mon ikke også Bardet prøver at gentage succesen.

Og så er der lige Jakob Fuglsang. Det her kunne sagtens være en etape, hvor han går i udbrud. Ruten passer rigtig godt til ham, og han vil gerne fejre sin nye kontrakt med Astana. Det er dog desværre ikke den vilde dag til bjergtrøjen. Det kan tale imod. Der er maksimalt 29 point at hente.