Minikameraer hitter i Touren: Seerne kommer tættere på rytterne

For første gang i år har rytterne et kamera på cyklen i Tour de France.

Der er under et kvarter til etapestart. Justin Whiting og hans team arbejder på højtryk for at sætte et kamera fast på en saddel. Til slut giver de op, og spænder det fast på styret. (Foto: Henrik Fallesen)

Onsdag: Klokken 11.00.De ligner ikke folk med cykelsporten som arbejdsplads. I deres spraglede shorts minder de snarere om unge mænd på vej til en skateboard-konkurrence. De har svært ved at danne sig et overblik i den uoverskuelige forsamling af cykelpersonale, mediefolk og tilskuere. Lederen af den tre mand store gruppe spørger om vej til Trek-holdets bus. Den er parkeret længst væk på den anden side af en sø. Da de når frem, hiver den ene en lille, sort dimsedut op af lommen. Tour de Frances mest banebrydende teknologi er klar til at blive monteret. Klik, lyder det. Kameraet er klar til 11. etape.

Kort før årets Tour de France gik i gang offentliggjorde arrangørerne en aftale med det amerikanske firma, GoPro, som specialiserer sig i at udvikle små digitale kameraer. Kameraerne er blevet populære, fordi de giver et unikt indblik i idrætsgrene, hvor risikoen er stor og farten høj. Det gælder især ekstremsport, hvor videoer med faldskærmsudspringere eller skiløbere på halsbrækkende pister har banet vejen for kameraernes popularitet. Nu er tiden kommet til cykelsporten.

Før hver etape i Tour de France løber Justin Whiting og hans team af medarbejdere derfor rundt i startområdet for at finde ryttere, der skal cykle med et kamera. Hver morgen får han besked om, hvilke ryttere der skal have kameraet på blot 74 gram fastspændt på styret (front) eller sadlen (bagude). I dag er der 13 udvalgte ryttere, som holdene udpeger i samarbejde med Tour-arrangørerne.

- Vi vil gerne vise, hvad rytterne går igennem. Folk kan i forvejen se billeder fra helikoptere eller motorcykler, men her kan vi vise, hvordan det ser ud inde i feltet, siger Justin Whiting med arbejdstitlen production artist for GoPro.

Onsdag: Klokken 11.15.Justin Whiting står foran AG2R’s holdbus. En rytter fra holdet skal have et kamera på styret, men det tager tid. Da projektet stadig er i sin spæde fase, kan alle hold endnu ikke genkende amerikaneren og hans team. Justin Whiting vil derfor i kontakt med en mekaniker fra AG2R, før han piller ved en af deres cykler. Men ingen taler tilsyneladende engelsk, og holdet vil ikke have et fremmedobjekt monteret på en cykel. Efter flere minutters tegnsprog bliver der givet grønt lys. En af holdets sportsdirektører er dukket op, og hans engelsk rækker til at forstå, hvad Justin Whitings harmløse ærinde er.

Justin Whiting rækker ind over afspærringen og sætter et kamera fast på en AG2R-rytters cykel. Men først da han har fået lov af en mekaniker. (Foto: Henrik Fallesen)

Efter hver etape bliver videoklip fra 10-15 ryttere lagt ud på blandt andet Tour de Frances Facebook-side og GoPros Youtube-kanal, så publikum og tv-stationer kan få adgang til billederne. Også personale fra holdene er udstyret med kameraerne. De mange styrt i den første uge af Tour de France var et tidligt gennembrud for de små kameraer, der viste enestående scener af et felt i kaos. Specielt en mekaniker fra Orica-GreenEdge fik enorm opmærksomhed, da han befandt sig i et område med omkring 20 styrtede ryttere. Klippet er set over halvanden million gange på Youtube.

Andre firmaer har tidligere haft adgang til at udstyre rytterne med action cam. Under Giro d’Italia testede Garmin og Shimano deres kameramodeller på rytterne, ligesom flere af holdene individuelt har testet med kameraer, siden teknologien blev tilladt for to år siden. Men i Touren har GoPro en eksklusivaftale med arrangørerne. Firmaet har blandt andet udviklet sin nyeste model i samarbejde med cykelproducenter for at mindske luftmodstanden.

Onsdag: Klokken 11.30.Hvornår begynder etapen, spørger Justin Whiting. Hans assistent kigger på sit ur. Om et kvarter, svarer han. Whiting puster ud og tørrer sved af panden. Han har travlt. Et kamera skal monteres bag på en Europcar-rytters saddel, men udstyret er ikke på plads. Justin Whitling åbner sin rygsæk med værktøj. Med hjælp fra mekanikeren justerer de på saddelhøjden, men det er for tidskrævende at skrue en holder til kameraet fast. De aftaler, at kameraet i stedet bliver sat på styret. Det er langt hurtigere.

I optagelserne fra 11. etape til Cauterets kan man blandt andet se, hvordan den gule trøje, Chris Froome (Sky), forsøger at køre frem i feltet. Han taler med en rytter fra FDJ, inden han får lov til at passere. Men hvem ville ikke hellere se, hvordan Nairo Quintana (Movistar) kæmpede for at hænge på Froome, da han accellerede mod sin etapesejr i La Pierre-Saint-Martin? Og gerne med det samme, ikke først efter etapen.

Planen i fremtiden er at vise live-billeder fra alle rytterne i feltet, fortalte Todd Ballard, der er direktør for lifestyle marketing i GoPro, i sidste uge til VeloNews. En af de største udfordringer med live-sending er, at kameraet skal have meget længere batteritid. Lige nu er det på to timer. Ifølge Todd Ballard håber GoPro at kunne levere live-billeder inden for et par sæsoner, men næste år er for tæt på, vurderer han.

Når rytterne er kommet i mål, står Justin Whitling klar til at tage imod kameraerne, så han kan få adgang til optagelserne. Herefter skal materialet redigeres, så det bliver overskueligt for brugerne. Det kan godt være, at GoPro-teamet skiller sig ud i mængden af VIP’s og ryttere i sportstøj, men der er næppe tvivl om, at de såkaldte on-board-kameraer har en stor fremtid i cykelsporten. Om det så er GoPro eller andre producenter, der vinder dét kapløb, må tiden vise.

Iført surfershorts er en medarbejder fra GoPro ved at montere et kamera på en cykel fra Trek-holdet. (Foto: Henrik Fallesen)