PORTRÆT Hollandsk kommentator glemmer aldrig Riis' store dag

Gio Lippens fra NOS husker 9. etape i 1996 som en af de mærkeligste dage i karrieren.

Feltet i årets Tour de France skulle have passeret Col du Galibier, men på grund af et kraftigt stenskred valgte arrangørerne at lægge ruten om kort før Tour-starten. Også i 1996 var der problemer på Galibier. (Foto: Lars Ronbog © © Cor Vos 2007)

Året er 1996. På 9. etape af Tour de France skal rytterne ud på 176 kilometer, men et frygteligt snevejr på de gigantiske bjerge Col de l’Iseran og Col du Galibier skaber problemer. Isregnen vælter ned over førstnævnte, og vinden blæser op mod 100 km/t på Galibier. Derfor må Tour-arrangørerne i al hast sløjfe stort set hele etapen for at beskytte rytterne mod det ekstreme vejr. Frem for Val d’Isere bliver Le Monêtier-les-Bains i stedet valgt som startby, og ruten bliver kortet ned til bare 46 kilometer.

Igen i år skulle Col du Galibier have været en del af Tour de France. Men en uge før starten på løbet blev arrangørerne igen tvunget til at lægge ruten uden om bjerget. Et jordskred i april lukkede en tunnel, og de regionale myndigheder kunne ikke garantere, at passagen til Galibier ville blive repareret i tide til cykelløbet. Derfor skal rytterne i eftermiddag heller ikke denne gang over Galibier som planlagt men i stedet Col de la Croix de Fer (som også blev kørt i går).

I Danmark er konklusionen på 9. etape i 1996 mere kendt end omstændighederne bag dagen. Bjarne Riis (Telekom) kørte alene i mål i Sestriere og overtog den gule førertrøje i Tour de France. Men for en af de journalister, der fulgte løbet i 1996, forbliver dramaet på Col du Galibier dog det stærkeste minde. Gio Lippens fra hollandske NOS rapporterede fra en motorcykel på etapen, og han fulgte udviklingen på tætteste hold.

Frygteligt uvejr Gio Lippens startede med at dække Tour de France i 1993, og tre år senere fik han tjansen som motorcykelreporter på NOS Radio 1. På alle etaper – undtagen enkeltstarter af logistiske årsager – sad han ude på ruten og kiggede rytterne i øjnene. På Galibier-etapen i 1996 var det en vanskelig opgave.

- Det var en af de mærkeligste dage i min karriere. Min chauffør og jeg var fuldstændig gennemblødte og forfrosne. Vi fik at vide, at vi ikke kunne køre uden om Galibier, så vi måtte køre op i uvejret. Rytterne blev transporteret i biler. Vi kørte op i 10 centimeter sne ad Galibier, så vi gled hele tiden på motorcyklen, fortæller Gio Lippens.

Den kraftige snestorm holdt ikke tilskuerne væk fra stigningen. De ventede trofast på at se deres helte, og de var ikke tilfredse med, at etapen var blevet kortet ned, så de ikke fik rytterne at se.

- Publikum råbte efter os, fordi de var sure over at have ventet i tre dage på rytterne, og så kørte de bare forbi i bil… sådan psssst, udbryder Gio Lippens og laver en hurtig bevægelse med hånden.

- De troede, at alle biler og motorcykler var fra arrangørerne, så de stillede os til ansvar for det, tilføjer han.

Gio Lippens på sin plads i kommentatorvognen. Herfra er han kommentator på NOS Radio 1 hver eftermiddag klokken 14-18. (Foto: Henrik Fallesen)

Signalet kom tilbage På grund af uvejret havde Gio Lippens ikke været i stand til at få forbindelse til Tour-programmet på Radio 1. Siden slutningen af 1960’erne har kanalen sendt Tour de France-radio hver sommer, og da hollænderne er vilde med cykelsport bliver der brugt store ressourcer på at dække løbet. Derfor har Radio 1 i flere årtier haft deres eget fly i luften, som kan etablere satellitforbindelse til kanalens motorcykelreporter. I år er det første gang, at kanalen deler et fly med en fransk radiostation for at spare penge. Men i 1996 viste det sig at være en god investering for at have eneretten.

- Da vi kom ned fra Galibier til Briancon kunne jeg pludselig høre: knirk, knirk, knirk i mit headset i hjelmen. Det var som et rumskib, der havde fået forbindelse til sin base på jorden. Jeg råbte: Hallo, hallo, hallo. Kan I høre mig? Vores fly havde genoprettet forbindelsen, og signalet gik rent igennem. Så vi besluttede os for at sende de sidste 40 kilometer. Jeg var stort set den eneste motorcykel i hele løbet, fordi de andre ikke havde signal, fordi deres fly var blevet på jorden, fortæller Gio Lippens.

Han havde derfor som en af få personer overblikket over den kaotiske etape, da den langt om længe blev sat i gang i Le Monêtier-les-Bains. Tv-produktionen blev en skrabet udgave, men NOS Radio 1 havde en gylden dag, fordi Gio Lippens kunne videreformidle alle informationerne fra arrangørerne og løbet.

- Vi havde en vogn ved målstregen, hvor alle stod og lyttede. Folk kunne ikke forstå, hvad jeg sagde, men de spurgte hele tiden mine kolleger: Hvad siger han, hvad sker der? husker Gio Lippens, som kørte lige bag Bjarne Riis, da han satte sit angreb ind.

Bjarne Riis overtog den gule førertrøje i 1996, da han vandt etapen til Sestriere. På grund af snevejr på Col du Galibier blev etapen kortet ned til blot 46 kilometer. (Foto: Ruediger Fessel © Bongarts)

Til grin blandt pigerne Efter at have fulgt Bjarne Riis hele vejen til målstregen ville Gio Lippens gerne have foretaget et interview med danskeren, der nu var den førende rytter i Tour de France. Men uvejret havde sat sit spor på NOS’ fly.

- Normalt bliver vores fly i luften, så vi kan få kommentarer fra rytterne ud til lytterne med det samme. Men flyet var nødt til at flyve tilbage til lufthavnen med det samme, fordi vingerne var så frosne, at det var meget farligt for piloten, siger 57-årige Gio Lippens.

Efter den frygtelig etape i 1996 skulle Gio Lippens og motorcykelføreren videre til Torino, hvor de skulle overnatte, fordi næste etape startede der. Det blev en ny, underlig krølle på en i forvejen mindeværdig dag.

- Da vi nåede frem var der 20 grader, og folk kørte rundt på deres scootere i korte ærmer. Vi lignede derimod astronauter i store dragter, fordi det havde været så koldt for os. Vi havde store handsker på, og vi var pakket helt ind i plastik for at beskytte os mod regnen! Pigerne i Torino kiggede på os og tænkte: De må være skøre de to fyre! fortæller Gio Lippens.

Han har nu overladt tjansen på motorcyklen til en yngre kollega, mens han selv sidder ved målstregen og speaker løbet i det hollandske svar på Touren på P3. Det er 17. gang, at Gio Lippens er med til Tour de France, men én dag står stærkere end andre. I Danmark blev den kendt som Riis’ store dag, i Holland var det Gios store dag.