Supersprintere, flaskekast og sultne danskere: Tre ting vi lærte af 15. etape

På trods af meget høj hastighed blev det en forholdsvis rolig dag på kontoret for rytterne.

  • Tyske André Greipel vandt sin tredje sejr. Lars Bak hjalp han. (Foto: Kenzo Tribouillard © Scanpix)
  • Tinkoff-Saxos Peter Sagan. (Foto: Kenzo Tribouillard © Scanpix)
  • (Foto: BENOIT TESSIER © Scanpix)
1 / 3

Tour de France-rytterne havde det selvfølgelig virkelig hårdt på grund af det høje tempo i dag fra blandt andre Katusha, men for seere var det ikke den mest mindeværdige etape, da den forløb uden den store dramatik.

André Greipel hentede sin tredje etapesejr efter en meget flot spurt, hvor top fire var inden for en cykellængde, og så blev det en dag, hvor alle danskere var i aktion på den ene eller anden måde.

Vi kigger nærmere på tre ting, som vi lærte af dagens etape:

Mest underholdende sprinterfelt længe

Tænk, at man kan tillade sig at sige det, når selveste Marcel Kittel ikke er med. Han er da også savnet, men der er ingen Tour-fans, der kan tillade sig at være utilfredse med underholdningen i årets massespurter.

Alle spurter har været tætte til det sidste, hvor det flere gange har været svært lige at se, hvem der er kommet først over stregen. Godt nok har André Greipel (Lotto-Soudal) hentet tre etapesejre og er derfor den bedste sprinter i årets felt, men flere gange kunne sejren lige så godt have faldet til en anden.

Tidligere har man set eksempelvis Brian Holms Etixx-Quick Step være så dominerende med deres tog, at de var næsten umulige at besejre. I år har der ikke været et sprintertog, som har været markant bedre end de andre, og derfor er spurterne så åbne. Man kan kun glæde sig til at se spurten på Champs-Élysées.

Sagan og Tinkoff-Saxo rasede på motorcykel

Dagens etape var ikke helt fri fra drama. Hvis man ser bort fra massespurten, så var det mest dramatiske, da Peter Sagan (Tinkoff-Saxo) skal skifte cykel før spurten. En motorcyklist får lagt sig imellem Sagan og Tinkoff-Saxo-bilen, og det er ikke populært.

Sagan sparker ud efter motorcyklen, og mekanikeren kaster en dunk efter den. Det er også yderst sjældent, at man ser en motorcykel i den position, og når man ser nærmere på billederne, er Sagan meget tæt på at blive ramt.

Når vi nu er ved motorcykler, så skal vi være glade for, at der ikke sker flere uheld, end der gør, fordi der er virkelig mange. Sagans frustration giver god mening, fordi pulsen er høj, og det er ikke smart at placere sig der. Mon ikke, at videoen med flaskekastet bliver set igennem et par gange på Tinkoff-Saxos hotel, fordi det er faktisk ret præcist kastet af mekanikeren.

Danskerne var overalt

Det blev godt nok heller ikke i dag, at vi fik den danske etapesejr, men de danske ryttere viser rigtig stor angrebslyst. Lars Bak fik kæmpet sig op til dagens udbrud, mens Jakob Fuglsang også forsøgte at komme derop uden held.

Det er virkelig gode takter før starten på Alperne. Det er godt nok ikke et terræn for Lars Bak, men det kan være, at lysten bare ikke kan holde ham fra at gå i udbrud. Vi ved, at Jakob Fuglsang helt sikkert vil angribe. Måske endda på flere etaper.

Og så er der lige Michael Valgren. Hans rolle er selvfølgelig stadig ret låst, men han nåede også lige at vise sig frem i dag. Da Zdenek Stybar (Etixx-Quick Step) angriber på de sidste kilometer, er han den første, der går forrest i feltet og for alvor sætter tempo. Det var ikke særlig lang tid, men lidt er også godt. Et angreb fra ham i Alperne er dog tvivlsomt.