OVERBLIK Mere end 20 års kamp for at få en dansk Tour-start

Der er blevet kæmpet hårdt for, at Danmark skulle tildeles starten på Tour de France.

(Foto: søRen Bidstrup © Scanpix)

I 2022 starter verdens største cykelløb, Tour de France, i København.

Det kunne Frank Jensen, som er bestyrelsesformand i selskabet bag den danske Tour-start, fortælle mandag.

Dermed er flere måneders usikkerhed på grund af coronakrisen for en stund væk.

Og det er en gammel drøm, der går i opfyldelse.

Siden det danske forslag til en Tour-start blev offentliggjort i 2016, har der været masser af møder mellem Tour-ledelsen og danske politikere og arrangører.

Men faktisk går Tour-drømmen mere end tyve år tilbage. Det hele begyndte med en dansk sejr i 1996.

1996: Tour-idé fødes efter Bjarne Riis-triumf

Bjarne Riis hyldet efter sin triumf i 1996. (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

Bjarne Riis vinder Tour de France. Kort efter fødes idéen til en dansk Tour-start i Riis’ hjemby Herning.

Der nedsættes en organisationskomité med repræsentanter for bl.a. Danmarks Cykle Union, Team Danmark, Idrætsfonden Danmark, Messecenter Herning og flere andre. Gruppens mål er, at Tour-starten skal til Danmark.

1998: Første officielle danske ansøgning

Lokale irske fans hepper på Bjarne Riis, da Tour de France starter i Dublin 1998. (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

En dansk delegation besøger Tour-starten i den irske hovedstad Dublin. Det er første gang, at Tour de France er så langt væk fra hjemlandet.

Samme år afleveres en officiel dansk ansøgning om Tour-start i 2002.

Ansøgningen rummer et forslag til en rute, der begynder i Herning og har tre etape i det jyske, hvor man ender tæt på den dansk-tyske grænse.

2000: Dansk forslag afvist

Den danske Tour-drøm er ikke realistisk i starten af 00'erne. (Foto: PAUL HANNA © Scanpix)

I februar afviser Tour-ledelsen det danske forslag om en start i 2002, men arbejdet fortsætter - i første omgang mod 2004-starten, som dog heller ikke bliver til noget.

2004: Løbsdirektør besøger Herning

I februar kommer en Tour-delegation med daværende løbsdirektør Jean-Marie Leblanc til Herning for at se på faciliteterne og på ruten. Der holdes et stort pressemøde og franskmændene omtaler de danske muligheder for Tour-start som gode. Der tales nu om en start i 2008.

2005: 10 års kamp ser ud til at være tabt

Den nye Tour-ledelse med løbsdirektør Christian Prudhomme i spidsen afviser i december endegyldigt det danske forslag, som strander på det praktiske, især transporten af løbet fra Danmark til Frankrig. 10 års kamp for en Tour-start i Herning ser ud til at være tabt, og danske Tour-drømme ligger nu brak i en årrække.

2012: Giro d'Italia giver Tour-håb

Giro d'Italia startede i Danmark 2012. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Giro d’Italia starter i Herning med tre etaper i Jylland. Det vellykkede arrangement vækker drømmene om en dansk Tour-start til live.

2016: Nyt detaljeret dansk forslag

På et stort pressemøde i Paris i juni præsenteres et detaljeret forslag til en dansk Tour-start med tre etaper fra København over Roskilde, Odense og Vejle til Sønderborg. Danmark går efter at huse starten i enten 2019, 2020 eller 2021.

Bag forslaget står bl.a. Erhvervsministeriet, Sport Event Danmark og de involverede kommuner og regioner. Den franske modtagelse af forslaget er positiv. Samme sommer besøger statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) Tour de France.

2017: Løkke mødes med præsident Macron

Tour de Frances løbsdirektør Christian Prudhomme mødes med Kronprins Frederik og statsminister Lars Løkke Rasmussen. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

I maj offentliggøres det, at Tour de France 2019 vil have start i Belgiens hovedstad Bruxelles.

I juli besøger Lars Løkke Rasmussen og den franske præsident Emmanuel Macron i fællesskab Tour de France.

I november besøger løbsdirektør Christian Prudhomme København og mødes med Kronprins Frederik, Lars Løkke Rasmussen og repræsentanter for det danske Tour-bud.

2018: Dansk Tour-start virker meget realistisk

I marts tildeles den sydfranske by Nice Tour-starten i 2020.

I juli besøger Lars Løkke Rasmussen igen Tour de France, i lighed med flere andre danske politikere. Løbsdirektør Christian Prudhomme fortæller danske medier, at de franske betænkeligheder ved afstanden mellem Danmark og Frankrig ikke længere er aktuelle, fordi de store løb har fået mulighed for at indlægge en tredje hviledag.

Prudhomme bekræfter også, at Tour-selskabet ASO har haft folk i Danmark for at se nærmere på detaljerne.

I august overrækker den franske præsident Emmanuel Macron en gul førertrøje til Lars Løkke Rasmussen under det franske statsbesøg i Danmark, hvor de to statsledere også tager en fælles cykeltur i København. Løbsdirektør Christian Prudhomme er med ved besøget i Danmark.

2019: Touren kommer til Danmark 2021

Løbsdirektør Christian Prudhomme bekræfter, at Tour de France kommer til Danmark om to år. (Foto: KAMIL ZIHNIOGLU © Scanpix)

I 20. februar offentliggør løbsdirektør, Christian Prudhomme, til det franske medie Europe 1, at Tour de France 2021 skal begynde i Danmark. Det bliver officielt ved et pressemøde på København Rådhus dagen efter med løbsdirektøren, Kronprins Frederik, statsminister, Lars Løkke Rasmussen, og København Kommunes overborgmester, Frank Jensen.

2020: Dansk Tour-rute præsenteres

Det føles allerede som lang tid siden, at den danske rute blev præsenteret. Men det skete altså tidligere på året i Vejle.

Enkeltstart i København, en tur over Storebælt og Nyborg og Svendborg som målbyer er hovedingredienserne

2020: Tour-starten udskydes til 2022

Frank Jensen ved siden af Christian Prudhomme ved én af de mange pressemøder. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Efter måneders tovtrækkeri kan de danske Tour-arrangører med Frank Jensen i spidsen fortælle, at Danmark må vente et år på værtsskabet.

For på grund af coronakrisen er sportssommeren 2021 blevt tætpakket med et EM i fodbold (blandt andet med kampe i København) og et OL i Japan som sandwich rundt om den ellers planlagte danske Tour-start.

Derfor blev ASO og den danske delegation altså enige om at skyde den rød-hvide Tour-fest et år mere.