Tager du også en lur til Tour de France? Her er søvnforskerens forklaring

Det er ikke underligt, hvis du napper en ’Tour-lur’. Flere parametre er opfyldt, når Tour de France ruller over skærmen.

Jeg ved nærmest, inden jeg sætter mig i sofaen, at det vil ske.

Når først jeg har tændt for Tour de France i fjernsynet, kommer luren til at presse sig på. Som en sprinter, der ved, at han ikke kan følge med de letteste klatrere over Tourmalet, er jeg helt bevidst om, at jeg ikke kan holde søvnen fra døren. Det er fysisk umuligt. Når først mine øjenlåg én gang har været nede og vende, kan jeg ligeså godt resignere.

Og jeg kan næsten stille mit ur efter, hvornår det sker.

45 minutter efter at jeg har sat mig til rette, kommer søvnen snigende. Eller typisk deromkring hvor Rolf Sørensen har været igennem fra motorcyklen tredje gang, og den fjerde borgruin på en bakketop har panoreret over i billeder af feltet på intens jagt efter endnu et udsigtsløst udbrud.

Tag ikke fejl, jeg kan virkelig godt lide Tour de France, men hvorfor er det så let at falde i søvn til?

Vi har spurgt Birgitte Rahbek Kornum, der er forfatter og seniorforsker i søvn på Københavns Universitet.

Kan du på et helt overordnet plan forklare, hvorfor det er så let at falde i søvn til Tour de France?

- Hjemme hos os kalder vi det ’Lur de France’. Man falder i søvn, fordi man slapper godt af.

- Når man ikke sover, bliver man holdt vågen af en masse aktivitet i hjernen. Især i det område, der hedder krybdyrhjernen. Den sidder i den nederste del af hjernen og registrerer, hvad der foregår omkring én, og hvad ens behov er. Den sørger for, at man er passende vågen til den udfordring, man står overfor.

- Når man sidder i sofaen og ser Tour de France, og især på de lange etaper, hvor man nærmest kan regne ud, hvad der sker, begynder alle krybdyrhjernens basale mekanismer at slappe af. Langsomt holder de op med at sende signaler til storehjernen, og så falder man lettere i søvn.

- Mange af os moderne mennesker lider af et lille søvnunderskud, så hjernen har konstant et uopfyldt behov for søvn, som den til hver en tid vil forsøge at indhente, når den kan komme til det.

Betyder det noget for, hvor let man falder i søvn, hvor meget eller lidt man faktisk går op i cykelløbet?

- Det betyder helt sikkert noget. Hvis hjernens belønningssystem giver én et dopaminkick af cykelløb, fordi man går vildt op i selv de små detaljer, så falder man ikke i søvn. Så vil hjernen holde én vågen, fordi man vil holde øje med det næste, der sker, som kan give et dopaminkick.

Tour de France-etaperne køres jo om eftermiddagen, så hvad betyder tidspunktet på dagen for, hvor let man falder i søvn?

- Man er naturligt træt om eftermiddagen, især først på eftermiddagen, og det er et godt tidspunkt at sove på.

- Vi har alle sammen en indre døgnrytme, og der har søvnforskningen vist, at man har et vindue tidligt på eftermiddagen, hvor det er nemmere at falde i søvn. Først på aftenen kan det for eksempel være sværere at falde i søvn. Det passer faktisk godt til vores biologi med en lur lige dér, hvor der er Tour de France.

Hvad betyder det, at der konstant bliver snakket i baggrunden?

- For nogle mennesker vil en lille smule baggrundsstøj være med til at distrahere hjernen, så den ikke starter et tankemylder. For eksempel ved at lytte til regnvejr eller hvalsang, eller hvad det nu kan være. Så hvis man koncentrerer sig om at høre efter, kan det for nogen være meget søvndyssende.

- Men det er meget individuelt, om det distraherer hjernen tilpas meget til, at man ikke begynder at tænke på alle mulige ting, man har glemt, men tværtimod bliver søvndysset.

Og lidt i samme tråd – betyder det noget, at der er en konstant summen fra helikopteren, der flyver rundt over rytterne og sender tv-billeder hjem?

- Der findes ikke nogen videnskabelige undersøgelser, der viser, at én bestemt lyd er bedre end en anden til at få folk til at falde i søvn. Så længe det er en relativt monoton lyd – om det så er snak eller en helikopter - der kører i baggrunden, kan det have en effekt.

Man kan altid nyde det spektakulære landskab, som Tour de France hvert år byder på. Her klatrer rytterne igennem Pyrenæerne. (Foto: Patrick Hertzog © Scanpix)

Hvad betyder det, at Tour de France ligger om sommeren, og det derfor typisk er varmt?

- Man falder lettere i søvn, hvis man har det varmt. Det må dog ikke være for varmt. Men man kan ikke termoregulere sig, når man sover, for man kan ikke tage tøj af og på. Så man er meget afhængig af omgivelsernes temperatur for at holde en passende kropstemperatur.

- Der sidder sensorer i huden, der vurderer, om kroppen har det varmt nok. Hvis man har det for koldt, vil sensorerne sende signaler til hjernen om, at det er for koldt til at sove, og så vil man blive holdt vågen.

Jeg ligger typisk på sofaen og ser Tour de France – hvad betyder kroppens position for, hvor let man falder i søvn?

- Næsten alle dyr – herunder også mennesker – indtager en liggende hvileposition, når man skal sove. Præcis hvorfor er ikke klart påvist. Nogen mener, at det er godt for trykket i hjernen, som ændrer sig, når man lægger sig ned, og det skulle være godt for væskeflowet i hjernen, og det skulle være godt for søvnen. Men det er ikke endegyldigt bevist.

Betyder det noget, at man godt ved, at man nok ikke går glip af det store ved at tage en lille lur?

- Det hænger sammen med, at hjernen slapper af. Hvis den ved, at der ikke er nogen farer, at den ikke behøver at være opmærksom, så slapper den af. Hjernen har en masse systemer, der har til opgave at holde øje med omgivelserne, og hvis man ikke har en forventning om at skulle følge med i noget, så vil hjernen også slappe af.

Hvor lang tid må man sove, hvis ikke man skal vågne op og være helt groggy?

- Så skal man undgå at ramme ned i den dybe søvn, og den indtræffer efter et kvarter til 20 minutters søvn. Så hvis man kan nøjes med at sove maks. et kvarter, så er det nemmere at vågne. Hvis først man når ned i den dybe søvn, så er det bedre at sove en hel time til halvanden, for så er man tilbage i let søvn eller drømmesøvn, og de faser er lettere at vågne fra.

I videoen kan du se vores reporter Kresten Mosbæk Gravesen prøve kræfter med den usædvanligt stejle stigning Plance des Belles Filles. Det er bestemt ikke søvndyssende!

Hvad giver det så, hvis man bare sover 10 minutter?

- Det giver en lille opfriskning. Det er ikke noget, der rykker noget i det store søvnregnskab.

Hvis jeg tager en for lang Tour-lur, så kan jeg have svært ved at sove om aftenen – er det helt normalt?

- Ja, det er det. Almindelige voksne skal i gennemsnit sove 7,5 timer om dagen. Og dem kan man godt fordele ud over hele døgnet. Så hvis man har sovet halvanden time om dagen, så har man bare seks timer tilbage om natten.

Så hvor lang er den perfekte lur?

- Det kommer meget an på, hvad man vil opnå med sin lur. Hvis man bare vil have en opkvikker, skal man bare sove de der ti minutter til et kvarter. Men hvis man er i større søvnunderskud, så er det bedre at sove i hvert fald en time til halvanden. Men hvis man er ligeglad med, hvor tummelumsk man er, når man vågner, så sker der ikke noget ved at komme ned i den dybe søvn og sove mellem et kvarter og en time.

Hvad skal man gøre, hvis man rigtig gerne vil følge med i en etape, men kan mærke søvnen komme snigende?

- Man kan få pulsen op, så man kan stille sig op og hoppe lidt. Ellers er det svært at sove, hvis man fryser, så man kan åbne vinduet og sidde og fryse lidt, selvom det ikke lyder så behageligt. Man kan også drikke koffein, enten i kaffe eller cola.

Skal man være urolig, hvis man gang på gang falder i søvn til Tour de France?

- Når det er sommerferie, betyder det selvfølgelig ikke så meget, men man kan godt begynde at tænke over, om man får nok søvn om natten.

Facebook
Twitter