Tour-stjerner klager i kor: ’Motorcyklerne afgør løbet’

Selv når en cykelrytter har 50 meter op til en motorcykel opnås en aerodynamisk fordel, viser forskning.

Jakob Fuglsang er en af de ryttere, der kalder på regler for motorcyklerne i Tour de France. (Foto: MARCO BERTORELLO © Scanpix)

Tyve sekunder lykkedes det franskmændene Julian Alaphilippe og Thibaut Pinot at nappe fra klassementsfavoritterne, da de for tre dage siden stak på den afgørende stigning i etapen til Saint-Étienne.

Jakob Fuglsang anklagede efterfølgende de to ryttere for at få hjælp af nogle af de mange motorcykler, der sørger for såvel sikkerheden omkring løbet som tv-transmissionen af direkte billeder til hele verden.

Motorcyklerne lå for tæt på Alaphilippe og Pinot, mente danskeren. I slipstrømmen bag motorcyklerne fik franskmændene en aerodynamisk fordel og kunne lettere holde det jagtende felt, ført an af Fuglsang og Astana-holdet, bag sig.

Men det var ikke bare et problem på 8. etape.

Flere af Tour-feltets største stjerner har længe skreget i kor på hårdere regler for, hvor tæt motorcyklerne må ligge på cykelrytterne:

- Alle er klar over problemet, men jeg er blevet fortalt, at tv-billederne er vigtigere, end at de nogle gange giver pace til rytterne. Dem, der kører motorcyklerne, bør holde mere afstand.

- Jeg er sikker på, at de kan få nogle gode billeder, selv når de holder sig lidt længere væk, siger irske Nicholas Roche, der er holdkammerat med Søren Kragh Andersen på Team Sunweb.

Den belgiske forsker Bert Blocken, der er professor på universitetet i Eindhoven, fortæller til Ekstra Bladet, at motorcyklerne kan afgøre Tour de France.

Efter at have lavet forsøg i vindtunneller har Bert Blocken konkluderet, at motorcykelpace giver rytterne en fartforøgelse på 5,4 procent, hvis motorcyklen er inden for 20 meter. Det svarer til en gevinst på 3,3 sekund per minut.

Hollænderens forsøg har vist, motorcyklerne kan være helt op til 50 meter foran rytterne og stadig give dem en aerodynamisk fordel.

Fuglsang kræver klare regler

I Tour de France behøver rytterne ikke det videnskabelig belæg for fordelen ved at køre bag en motorcykel. Den mærker de på egen krop hver dag i det franske etapeløb.

Danske Michael Mørkøv ligger ofte fremme i feltet med sit hold Deceunick-Quick Step for at hale udbrydere ind, så holdets italienske sprinter, Elia Viviani, får chancen for at køre om sejren på de flade etape. Han mener, motorcyklerne kan have stor betydning for etapernes udfald:

- Selv hvis motorcyklerne ligger 30-40 meter foran, så får man pace af dem. Jeg er klar over, at der skal laves gode tv-billeder, men det er bare ærgerligt, når de er med til at afgøre cykelløbet, siger den danske mester og tilføjer:

- Jeg ville gerne stemme for, at der kom strammere regler for, hvor tæt på de må ligge på feltet.

Den internationale cykelunion, UCI, har flere regler, der skal gøre sporten mere lige. Cyklerne har for eksempel en minimumsvægt, og rytternes strømper må heller ikke være over en hvis længde, da det også kan give en aerodynamisk fordel.

Motorcyklerne er der også regler for. De skal minimum være ti meter fra rytterne, men det er ikke langt nok, mener Jakob Fuglsang.

- Sokkerne må ikke være længere end hvad ved jeg, men når der er studier, der viser, at motorcyklerne hjælper rytterne inden for 50 meter, så bør der også kigges på reglerne for, hvor tæt de må ligge på rytterne, siger den 34-årige Astana-rytter.

Facebook
Twitter