VIDEO Ulykkesfuglen ramt af motorcykel: Det kostede mig bjergtrøjen

Jakob Fuglsang følte sig tæt på bjergtrøjen, da en motorcykel sendte ham i asfalten.

Jakob Fuglsang vurderer selv, at bjergtrøjen røg i styrtet.

Man forstår udmærket, hvis Jakob Fuglsang (Astana) havde behov for opmuntring efter 18. etape af Tour de France. Da han kom ud af Astanas holdbus gik han hen til sin kæreste, som talte til ham i flere minutter. Måske fik hun beroliget ham. I hvert fald var han forbavsende fattet i betragtning af, at en motorcykel fratog ham muligheden for at overtage bjergtrøjen og kæmpe med om etapesejren.

På det tidspunkt sad han allerforrest i et angreb med Romain Bardet (AG2R) og Pierre Rolland (Europcar), og de tre ryttere var ved at slå hul til de andre udbrydere. Efter en føring slog Jakob Fuglsang ud til siden for at overlade føringen til Romain Bardet, men i samme øjeblik kørte en motorcykel forbi ham og ramte ham på styret. Det var uundgåeligt for danskeren at ryge i asfalten.

- Jeg var godt kørende i dag, og det var en stor chance for at tage i hvert fald bjergtrøjen. Der er mange motorcykler, og det er måske ikke alle, der ved, hvordan man skal begå sig i et felt med cykelryttere og ved, hvordan vi bevæger os på cyklerne. Måske bliver der ikke holdt nok afstand. Det er ikke første gang, man har set, at der har været uheld med motorcykler eller biler og ryttere i feltet, siger Jakob Fuglsang, som fik en forbinding på sin albue, og nu afventer om det skal syes.

Etapesejren forduftede

Han fik kæmpet sig tilbage til forfølgerne, men på det tidspunkt var den senere etapevinder, Romain Bardet, kørt solo mod mål. Derfor ærgrer det Astana-rytteren, at han nu for anden gang i årets Tour de France rammer et udbrud, der holder til mål, men hvor han igen ikke kunne sidde med den første rytter til stregen.

- Gearene virker ikke optimalt på den næstsidste stigning, så jeg bliver nødt til at slippe lidt. Det gør det ikke nemmere. Jeg missede i hvert fald chancen for at køre med fremme om sejren, og det var en god chance i dag. Bardet holder hjem derfra, så jeg går ud fra, at jeg ville have kunnet siddet med ham. Så havde jeg måske fået en andenplads til samlingen, siger Jakob Fuglsang med henvisning til hans tre andenpladser i år, sidste år og forrige år.

Skarp bjergkamp

Styrtet betød også, at Jakob Fuglsang missede muligheden for at overtage førstepladsen i bjergkonkurrencen. Efter 18. etape har både Romain Bardet og Joaquim Rodríguez (Katusha) 68 point, mens danskeren har 64 point. Bardet kører i den prikkede trøje i morgen, da han har en bedre statistik på HC-bjerge end Rodríguez (HC = den højeste sværhedsgrad).

- Hvis ikke jeg havde styrtet, havde jeg formentlig taget 25 point på toppen (af Col du Glandon red.), og også på den sidste stigning havde jeg formentlig kunnet sidde med Bardet. Men jeg kom heldigvis op igen og kunne tage andenpladsen på den næstsidste. Det er ikke slut endnu, og jeg vil ikke give op, men det gør det selvfølgelig ikke nemmere, siger Jakob Fuglsang om den tætte kamp om bjergtrøjen. Jakob Fuglsang fortæller, at han var så godt kørende, at han besluttede sig for ikke at spurte med blandt andre Joaquim Rodríguez på etapens første stigning, da han fandt ud af, at han ikke kunne slå ham i en spurt. Derfor sparrede han på kræfterne til de højeste bjerge for at kunne køre stærkere. Nu venter de to resterende etaper i Alperne, hvor Jakob Fuglsang skal kæmpe for flere bjergpoint.

- Jeg kørte i bund i dag, men der er ikke så langt til Paris, så forhåbentlig er der mere i tanken. Jeg har ikke opgivet hverken etapen eller bjergtrøjen, men det bliver ikke let, erkender den danske ulykkesfugl.

Hvis det kan være en trøst for Jakob Fuglsang, meddelte Tour-arrangørerne ifølge BT efter etapen, at motorcyklisten bliver smidt ud af løbet.