Vingegaard er 30 kilometers enkeltstart fra sensationel andenplads i Touren: 'Den skal køres op til det højeste niveau, han kan'

I dag bliver Tour de France afgjort, når rytterne, en efter en, begiver sig ud på 30 kilometers enkeltstart.

Jonas Vingegaard på Tourens første enkeltstart. Her var han 1 minut og 17 sekunder hurtigere end Carapaz. (Foto: BENOIT TESSIER © Ritzau Scanpix)

79 timer, 45 minutter og 54 sekunder.

Så længe har Jonas Vingegaard siddet i sadlen på sin racercykel under årets Tour de France.

Indtil videre er han næstbedst i løbet. Førstepladsen kommer han næppe i nærheden af, men lige bag ham puster Richard Carapaz ham gevaldigt i nakken. Seks sekunder er ecuadorianeren langsommere end Vingegaard.

Og lørdagens enkeltstart er sidste chance for Carapaz, hvis han skal overhale Vingegaard i det samlede klassement. Søndag står den nemlig på paradekørsel til Paris.

Selvom Vingegaard var 1 minut og 17 sekunder hurtigere end Carapaz på Tourens første enkeltstart, som på papiret ligner lørdagens på en prik, så skal danskeren ikke tro, at det er en formsag at køre den sensationelle andenplads i sin første Tour i hus ifølge cykelekspert Brian Nygaard.

- For det første må Jonas Vingegaard aldrig begå den fejl at tro, at den er hjemme, og at det er en walkover. Det vil være en kapitalbrøler, for det er den jo ikke. Den skal køres, og den skal køres op til det højeste niveau, han kan. Enkeltstarten skal køres fejlfrit, og han skal holde sig på cyklen, siger han.

30,8 kilometer i kampen mod uret adskiller Jonas Vingegaard fra det næstøverste trin på podiet, men som Brian Nygaard pointerer, skal det ikke tages for givet, at Vingegaard ordner sagerne.

Selvom Carapaz er en ringere enkeltstartsrytter end Vingegaard på papiret, så skal man ikke underkende, hvor meget det kan spille ind, at rytterne indtil nu har været igennem 19 hårdt kørte etaper i Touren.

- Carapaz har prøvet nogle af de her ting før, og der kan ske meget hen over et Tour de France i forhold til, hvem der går op og ned. Teoretisk set har Vingegaard en fordel, fordi han er en bedre enkeltstartsrytter, men han skal også gøre arbejdet færdigt, siger Brian Nygaard.

Så sent som i fjor så vi skrækeksemplet, da Primoz Roglic mistede den gule trøje på næstsidste etape. Ligeledes en enkeltstart, hvor Tadej Pogacar flåede den gule trøje af ham.

Kigger man endnu længere tilbage, er der selvfølgelig Laurent Fignon, der i 1989 mistede den gule trøje til Greg LeMond på allersidste etape, da der blev kørt enkeltstart ind i Paris.

Eller i 2005, da en dopet Michael Rasmussen smed en podieplacering med en forfærdelig enkeltstart.

  • 20. etape af Touren i fjor var en lang lidelsesberetning for Primoz Roglic. (Foto: MARCO BERTORELLO)
  • Laurent Fignon på enkeltstarten i 1989. (Foto: Photosport/Shutterstock)
1 / 2

Men så galt skal vi slet ikke tro, det går.

- Hvis vi ser på de kendsgerninger, vi har til rådighed, så har vi al mulig grund til at tro, at det ender, som vi forventer, for vi ved, hvordan Vingegaard kører enkeltstart, og hvordan Carapaz gør. Selvom Vingegaard også har sagt, at han er ved at være træt, så er det stadig kun 30 kilometers enkeltstart, og der er så meget på spil for ham, siger Brian Nygaard.

I stedet skal Vingegaard slippe tøjlerne, køre en sikker enkeltstart og trække på sit holds erfaringer med lignende, afgørende enkeltstarter.

- Han har ikke erfaringen, men han har et hold, der er meget, meget erfarent og er virkelig god til at sætte rytterne op til enkeltstart. Der er han omringet af folk, der har forstand på disciplinen og ved, hvordan han skal køre den.

- Han har selvfølgelig også en fordel af, at han får Carapaz’ tider, så han ved hele tiden, hvad referencen er, og hvor meget han er foran eller bagud, siger Brian Nygaard.

Facebook
Twitter