Danske Spil kritiseres for reklame: ’Den retter sig også mod børn og unge. Det kan enhver se’

Advokat Heidi Højmark Helveg mener ikke, at Danske Spil lever op til deres egne standarder for ansvarlighed.

Danske spil kritiseres for at bryde egne retningslinjer. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

På Danske Spils sociale medier kan man lige nu se tegnefilm. Her kan man møde Peter, Mahmoud og de andre figurer fra Oddset Kiosken – en animeret reklamekampagne som Danske Spil laver i samarbejde med den populære tegnefilmsgruppe Gigis.

Sangskole med Gigis og landsholdet’, hedder en af reklamerne. Og her besøger en lang række af virkelighedens landsholdsspillere Oddset Kioskens tegnede univers. Fra Thomas Delaney og Christian Eriksen til Kasper Dolberg og Yussuf Poulsen og mange flere. De træder inden for i Oddset Kiosken, pingponger med tegnefilmsfigurerne og øver sig på nationalsangen.

Klikker man sig videre fra Danske Spils sociale medier og ind på spiludbyderens hjemmeside, står der under fanen ’ansvarlighed’:

- Vi ved, at unge sportsinteresserede er en særlig risikogruppe. Danske Spil har derfor valgt ikke at bruge kendisser og sportsstjerner i reklamer, som kan have indvirkning på denne gruppe.

Der hænger ikke sammen. Det mener Heidi Højmark Helveg, som er advokat med speciale i markedsføringsret. Ifølge hende lever Danske Spils markedsføring ikke op til virksomhedens selvproklamerede værdier.

- Når jeg læser teksterne på Danske Spils hjemmeside om, hvordan de siger, at de opfører sig, så synes jeg ikke, at det hænger sammen med den markedsføring, de i øvrigt laver. Den ansvarlighed, de gerne vil give udtryk for, kommer ikke til udtryk i deres markedsføring. De sætter sig op på den høje hest, og det lever de ikke op til.

- Det er min vurdering, at flere af Danske Spils reklamer kan have indvirkning på unge sportsinteresserede. Det her Oddset Kiosken henvender sig jo helt tydeligt til et ungt publikum.

Socialdemokratiets skatteordfører, Troels Ravn, er enig i kritikken.

- Det er brugt mange effekter som tegnefilm, humor, osv., og det er tydeligt for enhver, som ser den her kampagne, at den også retter sig mod børn og unge. Det kan enhver se.

Foto: Screenshot fra Danske Spil - Oddsets Facebook-side.

DR Sporten ville gerne i et interview have forholdt Danske Spil til kritikken om, at Oddset Kiosken-reklamerne ikke overholder virksomhedens egne retningslinjer. Både i forhold til målgruppe og brug af sportsstjerner i markedsføringen. DR Sporten ville også gerne have spurgt, hvilken målgruppe Danske Spil selv mener, at Oddset Kiosken henvender sig til, hvis ikke det er unge sportsinteresserede. Men Danske Spil har ikke ønsket at stille op til interview.

Niels Erik Folmann, administrerende direktør i Danske Licens Spil, som blandt andet udbyder Oddset, skriver i en mail til DR Sporten:

- Spil er for voksne og ikke for børn, og vi vil på ingen måde acceptere, at mindreårige spiller hos os. Derfor er vores markedsføring også udelukkende rettet mod voksne.

Mundaflæsnings-leg i stedet for odds

Det er ikke kun tegnefilmene med Oddset Kiosken på blandt andet Instagram og Youtube, som advokat Heidi Højmark Helveg finder problematisk.

På Facebook har Danske Spil på sin Oddset-profil delt videoer, hvor den populære komiker Melvin Kakooza leger mundaflæsnings-lege med landsholdsspillerne. På samme profil er der også flere billeder af landsholdsspillerne. Blandt andet Kasper Schmeichel med en tekst om, målmanden har doneret penge til velgørenhed. Og et billede af Martin Braithwaite med en tekst om, at han muligvis løber hurtigere end stjernespilleren Messi.

Foto: Screenshot fra Danske Spil - Oddsets Facebook-side.

Alle er det eksempler på landsholdsspillere, der optræder uden en henvisning til en aktuel landskamp eller et specifikt odds.

- Hvis det er noget med, at du kan oddse på en landskamp, så giver det mening at vise et billede af en landsholdsstjerne. Det viser, at her er noget, du kan oddse på, og det er en reklame, de gerne må vise, siger Heidi Højmark Helveg.

- Når de her bruger sportsstjerner uden forbindelse til et odds eller noget aktualitet i forhold til en kamp, så er det netop kun for at bruge sportsstjernerne som blikfang. ’Wow, det er Braithwaite, og han har noget med Oddset at gøre’. Det er den kommercielle forbindelse, de får skabt mellem dem selv og stjernerne. Det er det, de siger, at de ikke gør ift. de unge sportsinteresserede. Og de her reklamer appellerer i høj grad til unge sportsinteresserede.

Gode intentioner kræver politisk regulering

Den danske stat ejer 80 procent af aktierne i Danske Spil. Som statsejet virksomhed mener Socialdemokratiets skatteordfører, Troels Ravn, at Danske spil har et særligt samfundsansvar.

- De holdninger og værdier som Danske Spil giver udtryk for på deres hjemmeside, er jeg helt enig i. Og jeg mener helt klart, at Danske Spil bør gå forrest som rollemodel på spilmarkedet. Men de skriver, at de har valgt ikke at bruge kendisser og sportsstjerner til at nå den unge målgruppe, mens de samtidig bruger landsholdsspillere i en tegnefilmskampagne.

Danske Spil har ud over spiludbyderens egne hensigtserklæringer på hjemmesiden også underskrevet Spilreklamenævnets adfærdskodeks. Her står, at ’markedsføring af spil må hverken i kommunikationsudformning eller medievalg målrettes mod børn og unge under 18 år’.

- Der er mange gode frivillige intentioner, men der er også noget der tyder på, at vi i Folketinget bliver nødt til at understøtte de her intentioner med konkret lovgivning og øget regulering. Personligt mener jeg, at det er blevet alt for voldsomt med alle de her reklamer og brugen af de her kendisser.

Troels Ravn oplyser, at skatteministeren, Morten Bødskov, har indkaldt spilbranchens parter til forhandlinger om en ny reguleringsaftale af spilmarkedet. Forhandlinger som skal foregå efter sommeren.

- Det er fordi, vi ser nogle overordnede udfordringer. Blandt andet at vi ser markant stigning i antallet af spilreklamer, og at flere unge under 25 oplever at have spilproblemer. Jeg håber, vi har en ny lovgivning på området inden året er omme. Det er der helt klart et behov for.

Troels Ravn understreger, at han ’ingen intentioner har’ om at gå i rette med Danske Spil på baggrund af deres tegnefilmskampagne.

Gigis er lige nu aktuelle med spillefilmen ’Blokhavn’, som går i de danske biografer. Aldersgrænsen for filmen er 11 år.

Danske Spils sociale medier og Oddset Kiosken-videoer har aldersbegrænset adgang. Man skal altså være logget ind på Instagram, Youtube eller Facebook med en brugerkonto, som er aldersregistreret som minimum 18 år, for at kunne se videoerne.

Facebook
Twitter