DR udgiver OL-samlekort

Få styr på navne som Andreas Bube, Sara Slott Petersen og Peter Jensen med de nye OL-samlekort, som DR i samarbejde med Team Danmark og DIF sender på gaden 1. maj.

  • Nu kan du få styr på navne som Andreas Bube, Sara Slott Petersen og Peter Jensen med de nye OL-samlekort. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © DR)
  • DR, Team Danmark og Danmarks Idræts-Forbund udgiver OL-samlekort den 1. maj. De skal være med til at gøre børn og teenagere interesserede i OL. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © DR)
1 / 2

DR, Team Danmark og Danmarks Idræts-Forbund udgiver på tirsdag dét, man håber bliver en af sommerens store diller - en OL-samlemappe og OL-samlekort med billeder og informationer om de danske OL-atleter i London i år.

Kortene bliver solgt i pakker, og man kan så samle dem som de kendte fodboldkort. Derudover har OL-kortene også et spilelement - ligesom de gode gamle bilkort. I stedet for kilometer i timen og kubik kan man dyste i kategorier som OL-deltagernes styrke, udholdenhed, teknik og taktik, men også læse mere om forbundene i Danmarks Idræts-Forbund eller få en OL-tatovering.

I første omgang er der trykt en million samlekort, og for hver solgt kortpakke går der en krone til at gøre unge OL-talenter endnu bedre, så de forhåbentlig er klar til at kæmpe for guld til Danmark ved OL i Brasilien i 2016.

Kortene bliver solgt i en række butikker, blandt andet flere af Dansk Supermarkeds butikker, hos boghandlere og legetøjsbutikker.

- Med OL vil vi gerne give danskerne en stor, fælles oplevelse. DR er dér, hvor folk holder sommerferie eller passer deres arbejde, for næsten uanset, hvad man foretager sig til sommer, kan man få sportsoplevelserne med sig – på mobil, tv, web og radio, og så har vi en ekstra dimension denne gang med samlekortene, så også de mindste kan være med og også lære om sport og sportsgrene på en sjov måde, siger chefen for DR Sporten, Tine Bendix.

Olympisk konsulent Morten Schram Rodtwitt fra Danmarks Idræts-Forbund forklarer, at en af årsagerne til at lave OL-samlekortene er, at man ønsker at udbrede interessen for de danske OL-atleter til mere end de godt to uger, som OL varer.

- Målet med samarbejdet er at tilføje DIF’s, Team Danmarks og DRs store formidlingsarbejde en ekstra dimension af oplevelse og nærhed. Og så håber vi også, at vi kan nå ud til målgrupper, der ellers har været svære at nå med OL-budskabet – for eksempel børnene,” siger han.

OL i London varer fra den 27. juli til den 12. august, og DR præsenterer de nærmere planer for dækningen på radio, tv og web i næste måned.