Titler kan ikke erstatte det, som gyldne Astralis har savnet mest i 2020: At undvære fansene 'har været det hårdeste'

Søndag afsluttede Astralis 2020 med en sejr og en præmiecheck på 1,2 millioner kroner.

IEM Global Challenge var årets sidste turnering for Astralis. (Arkivfoto) (Foto: Kevin C. Cox © 2017 Getty Images)

Det danske Counter-Strike-hold Astralis rundede søndag 2020 af på bedste vis, da de sikrede sig sejren i turneringen IEM Global Challenge.

Med en 3-0-sejr i finalen over det amerikanske hold Team Liquid sikrede Astralis sig således den samlede triumf og en præmiecheck på 1,2 millioner kroner.

Dermed hentede Astralis sin fjerde titel i et 2020, der ellers – ligesom tilfældet har været i resten af verden – har båret præg af coronapandemien.

Det fortæller Nicolai ’Dev1ce’ Reedtz.

- Først og fremmest har det været hårdt. Vi har haft to af vores spillere ude og kæmpet os igennem året med mange forskellige spillere, har haft mange nye ansigter inden over, hvilket vi ikke rigtig har prøvet før.

- Derudover har vi ikke rejst. Jeg bor i Stockholm, hvilket betyder, at jeg har siddet meget fast i min lejlighed, ligesom mange andre, og mistet hele det sociale aspekt, som betyder rigtig meget, når man er et tophold, og har brug for at kunne kommunikere ordentlig og læse hinandens kropssprog, siger han til DR Sporten.

Fansenes fravær

Særligt savnet til holdets fans, der normalt fylder store arenaer verden over, når Astralis spiller, men som selvsagt ikke har været til stede på grund af coronarestriktioner, har været stort.

- Det største savn har uden tvivl været at spille foran vores fans. Jeg synes faktisk, det mest negative har været, at vi ikke har fået lov til at spille foran alle vores fans. Det er helt sikkert det, som har været hårdest.

- For et hold som os, som har vundet så meget, og delt så mange fede oplevelser med fans i arenaer rundt om i verden, så er det lige pludselig svært at skulle sætte sig op til nogle af de store kampe, når man ikke kan se sine holdkammerater eller juble med fans, når man laver noget godt.

Ifølge Nicolai ’Dev1ce’ Reedtz (tv.) har savnet til Astralis' fans været det største i en coronapræget 2020. (Foto: Kevin C. Cox © 2017 Getty Images)

Astralis-holdet har nemlig været tvunget til at sidde hver for sig, når de har skullet dyste ved turneringer.

- Mange af os har spillet sammen i rigtig lang tid, og har været vant til at være sammen 150 dage om året, så det er pludselig en meget stor omvæltning at være så meget alene, siger Nicolai ’Dev1ce’ Reedtz.

Usikker men håbefuld fremtid

Og hvad angår 2021 er det naturligvis usikkert, hvordan coronapandemien udvikler sig og dermed også, hvordan tilskuersituationen kommer til at se ud.

Der er dog ingen tvivl om, at Nicolai ’Dev1ce’ Reedtz ser frem til, at det igen kan lade sig gøre at mærke fansenes opbakning fra scenen.

- Man er jo nødt til at leve i uvisheden, og der er jo ikke nogen, som har en idé om, hvornår man kan begynde at spille turneringer med publikum igen.

- Men der er ikke nogen tvivl om, at vi glæder os til, at vi forhåbentlig snart kan spille foran vores fans igen, siger han.

IEM Global Challenge var den sidste turnering i 2020 for Astralis. Et år som holdet med sejren slutter af på toppen af verdensranglisten, der mandag aften blev opdateret.

Holdets næste turnering er BLAST Premier Global den 18. januar, hvor Astralis skal spille om en præmiecheck på 600.000 dollars svarende til mere end 3,6 millioner kroner.