Flere partier vil have reklamer for spilselskaber gjort forbudt

Fem partier i Folketinget vil begrænse spilselskabernes mulighed for at reklamere.

Skal reklamerne reguleres? Ja, siger en række partier i Folketinget. (Foto: Grafik: Maria Eriksen Wolthers)

Flere partier i Folketinget mener, at bettingsselskaber skal fratages retten til at reklamere i forbindelse med sport i Danmark.

Det viser en rundspørge, som DR Sporten har lavet, efter Reuters kunne berette, at et lignende tiltag kan være på vej i Spanien.

Enhedslisten, Alternativet og SF ser gerne en gradvis udfasning af bettingfirmaernes engagement i dansk idræt, inden det til sidst skal gøres forbudt for selskaber at reklamere i forbindelse med sport.

Hos Enhedslisten og SF mener de tilmed, at bettingselskaber helt skal forbydes at reklamere i Danmark.

For spilafhængighed kan have vidtrækkende konsekvenser, mener Carl Valentin, der er skatteordfører hos SF.

- Helt grundlæggende burde spilreklamer ligestilles med tobaksreklamer. Årsagen er, at der er en stor stigning i antallet af mennesker med spilafhængighed. Vi synes ærlig talt, at det skal være muligt at se en fodboldkamp, uden du konstant skal fristes, siger han.

Det synspunkt møder opbakning hos Enhedslistens kulturordfører, Søren Søndergaard.

- Spil er en meget afhængighedsskabende fornøjelse med store konsekvenser for dem, der bliver afhængige af det. Derfor synes vi, at det er en rigtig god tanke at forbyde reklamerne helt.

- Men vi skal forsøge at undgå, at sportsklubberne rammes. Det skal rettes mod de spilselskaber, som er med til at gøre livet ulykkeligt for rigtig mange mennesker, siger han.

Fjernsynet kan også rammes

Helt så drastisk vil De Radikale ikke gå til værks, selvom de mener, at en begrænsning af spilselskabernes reklamer er den rette vej at gå i fremtiden.

Det fortæller partiets skatteordfører, Kathrine Olldag.

- Vores generelle holdning er, at vi skal have minimeret reklamerne så meget som overhovedet muligt. Det er et kæmpe problem, at der bliver reklameret i løbet af kampe.

- Vi vil meget gerne have et forbud mod bettingreklamer i fjernsynet. Det skal der slet ikke være tvivl om.

Også hos Dansk Folkeparti er der mest fokus på fjernsynet, siger partiets skatteordfører, Dennis Flydtkjær.

- Først og fremmest synes vi, at vi skal være bedre til at beskytte folk, der ikke kan håndtere spil. Men jeg er ikke sikker på, at vi finder løsningen ved at tage reklamerne af spillertrøjerne eller banderne på stadion. Tv-reklamerne er et større problem, siger han og uddyber:

- Det er ikke en god idé, at kendte kan optræde i en bettingreklame, inden de kort efter kommer frem på skærmen som ekspert i et tv-studie.

I sommer trådte en lov i kraft, der forbyder at reklamere for forbrugslån og spiludbydere side om side. Det betød blandt andet, at fodboldklubben AaB blev politianmeldt. (Foto: Bo Amstrup © Scanpix)

Borgerlige partier afviser forbud

Den holdning bliver dog ikke delt i hele Folketingssalen.

Hverken Konservative, Liberal Alliance eller Nye Borgerlige mener, at det er en god idé at forbyde reklamer for noget, der er lovligt.

Samtidig vil det få store økonomiske konsekvenser for sportsklubberne, som også ville blive ramt, hvis et forbud blev en realitet, mener Nye Borgerliges kulturordfører, Lars Boje Mathiesen.

- Det er en forfejlet tilgang. Det er et fuldstændig legitimt erhverv i Danmark, så det skal selvfølgelig ikke begrænses, siger han og bliver suppleret af Mona Juul, der er erhvervsordfører for De Konservative.

- Vi skal selvfølgelig være opmærksom på de ulemper, der kan være ved at spille meget, men der er også en stor glæde forbundet ved at oddse. Derfor tænker jeg mest af alt, at det er et ædelt ønske, når nogen mener, at reklamerne skal forbydes, siger hun.

Venstre fortæller, at de som udgangspunkt er imod restriktioner, der rammer spilselskaberne, men de vil i den nærmeste fremtid undersøge, om det er nødvendigt at begrænse spilselskabernes muligheder for at reklamere i Danmark.

I 2018 gav et flertal i Folketinget spillebranchen mulighed for selv at gøre noget ved de reklamer, der kan friste spilafhængige.

Efterfølgende lavede branchen et adfærdskodeks, som sigter mod at gøre reklamerne mindre aggresive, mens de også skal indeholde en tekst om, hvor man kan søge hjælp.

Men inden længe vil Socialdemokratiet til at kigge på, om det er tilstrækkeligt. Det fortæller partiets kulturordfører, Kasper Sand Kjær.

- Der kommer et udspil fra regeringen i det nye år, hvor vi blandt andet vil kigge på regulering af bettingselskaberne og deraf også deres mulighed for markedsføring, siger han.

Facebook
Twitter