Bayern München-møde 'kørte helt af sporet': Fansene og ledelsen har aldrig været mere splittet

Et sponsorat fra Qatar Airways var omdrejningspunktet, da Bayern München-fans gjorde oprør mod klubbens ledelse.

Bayern Münchens administrerende direktør Oliver Kahn dummede sig ved ikke at bringe Qatar Airways' sponsorat op på generalforsamlingen, mener Lykke Friis. (Foto: Christof Stache © Ritzau Scanpix)

Det irriterer Lykke Friis, men nogle gange skærmer hun et særligt logo på sin Bayern München-trøje med hånden.

Direktøren for tænketanken Europa er stolt fan af den tyske topklub. Men når hun bærer de nyeste eksemplarer af spilletrøjen i offentligheden, holder hun lappen foran Qatar Airways-logoet på skulderen.

- Jeg har blandt andet den nyeste med Robert Lewandowski. Men jeg bryder mig ikke om det. Jeg er ikke begejstret, fortæller Lykke Friis.

Dermed er hun på bølgelængde med de knap 1700 fans, der torsdag gjorde oprør mod ’skammen og pengene’ fra Qatars nationale luftfartsselskab.

Bayern München holdt generalforsamling, og her havde klubmedlemmet Michael Ott stillet et beslutningsforslag, der skulle forbyde Bayern München at indgå sponsoraftaler med Qatar Airways eller andre statsejede virksomheder fra Qatar.

- Qatar står for alvorlige brud på menneskerettigheder og korruption i sport. I stedet for at skabe forandring bidrager FC Bayerns sponsoraftale med Qatar aktivt til at flytte opmærksomheden fra disse forbrydelser, lød det fra Michael Ott inden mødet.

Den var klubbens ledelse ikke med på. Det afholdt dog ikke andre fans fra at forsøge sig med samme forslag i løbet af aftenen. Dog uden held. Og det fik mødet til at eskalere.

"Vi vasker alt rent for penge", står der øverst på banneret. Til venstre ses klubbens direktør, Oliver Kahn, med et stykke tøj med Qatar Airways-logo i sin ene hånd og en kuffert fuld af pengesedler med teksten "I kan stole på os" i sin anden hånd. Til højre ses klubbens præsident, Herbet Hainer, i færd med at vaske tøj rent for blod. (Foto: Markus Ulmer via www.imago-image © imago images/ULMER Pressebildagentur)

'Voldsomt og opsigtsvækkende'

Et af forslagene fra de mange tilhængere var, at Bayern München "skulle kunne identificere sig med de internationale menneskerettigheder". Med andre ord droppe al samarbejde med Qatar. Knap 78 procent af klubbens medlemmer stemte for - bestyrrelsen var enstemmigt imod.

Tilhængerne efterspurgte dialog, men klubbens præsident, Herbert Hainer, lukkede ned for generalforsamlingen, inden folk som Michael Ott kunne få lov til at sige noget.

De 1700 fans brød ud i højlydte protester og råbte ting, som "vi er Bayern - det er i ikke, vi er de fans, som I ikke vil have".

- Det var voldsomt og kørte helt af sporet. Ledelsen overvejede på et tidspunkt, om de skulle have Julian Nagelsmann (Bayerns cheftræner, red.) ud fra lokalet, fordi man var bange for, at det kunne udvikle sig, siger Lykke Friis.

- Bayern München er ikke ejet af Qatar, men det viser, hvordan et sponsorat kan føre til en af de største splittelser i klubbens historie mellem fans og ledelse. Det er der, vi er.

Hun kalder protesterne "yderst opsigtsvækkende", men de er samtidigt et godt billede på tysk fodbold. Hvor Newcastles fans i oktober jublede over, at blive købt af en saudiarabisk kapitalfond, har Bayern Münchens fans været anderledes utilfredse, forklarer Lykke Friis.

Robert Lewandowski med Qatar Airways på skulderen. (Foto: ANDREAS GEBERT © Ritzau Scanpix)

Et billede på den tyske model

For hos naboerne syd for den danske grænse har man den såkaldte 50+1-regel - også kaldet den tyske model. Den betyder kort sagt, at moderklubben skal være i besiddelse af mindst 50 procent af stemmeandelen. Derved kan en investorer ikke opnå fuld kontrol.

- På den måde er det også fansenes klub, og derfor stiller de større krav til ledelsen, siger Lykke Friis.

Og ledelsen forsøgte da også at tale de fremmødte til ro med den tyske model som mægler.

Klubbens administrerende direktør, Oliver Kahn, sagde, at hele verden beundrede Tyskland for 50+1-reglen, og for at Bayern München havde vundet Champions League foran rigere klubber på trods af reglen.

- Men han forsøgte også at sige, at for at det kan blive ved, skal man kunne tiltrække penge. Det er et dilemma, for Bayern München mangler også penge efter coronapandemien. Derfor har man ikke opsagt aftalen med Qatar Airways, forklarer Lykke Friis.

Bayern München har taget imod pengene fra Qatar Airways siden 2016, da aftalen blev indgået. Men nu vil fansene ikke være med længere, og det er et billede på en generel tendens. Det mener Stanis Elsborg, som er senioranalytiker ved organisationen Play the Game.

- Sport, politik og menneskerettigheder var der ikke ret mange, som snakkede om for fem år siden. Fans begynder i langt højere grad at beskæftige sig med samfundspolitiske spørgsmål og dermed de aftaler og partnerskaber, som deres klubber og landshold indgår, fortæller han.

Bayern Münchens bestyrelsesmedlemmer Jan-Christian Dreesen, Oliver Kahn, Herbert Hainer, Dieter Mayer og Walter Mennekes. (Foto: PHILIPP GUELLAND © Ritzau Scanpix)

Nytter det så noget?

Stanis Elsborg fulgte ligesom Lykke Friis nøje med i mødet. Bayerns fans har tidligere markeret sin utilfredshed med sponsoratet, og det kan sagtens smitte af på andre klubbers fans rundt om i Europa. Han er dog anderledes usikker, når det kommer til, hvorvidt det nytter noget.

- Jeg har efterhånden meget svært ved at se, at det kan smitte af på beslutningstagerne. Vi har gentagne gange set dem træffe forkerte beslutninger i forhold til fodbold og menneskerettigheder, siger han.

- Fifa står eksempelvis i sin største kritik med VM i Qatar i 2022, men for en måned siden placerer man alligevel klub-VM i De Forenede Arabiske Emirater.

Lykke Friis har en anderledes tiltro til Bayern Münchens ledelse, og hun vil fortsat stolt vise sine Bayern'trøjer frem.

Direktøren vil blive meget overrasket, hvis Oliver Kahn og co. forlænger aftalen med Qatar Airways, når den slutter i 2023. Det er blevet for kontroversielt et tema, og omkostningen vil være for, mener hun.

- Fansene vil vende dem ryggen. Der er en national stolthed omkring 50+1-reglen, så jeg forestiller mig, at der vil være andre virksomheder fra det sydtyske erhversliv, som løfter sponsoratet og på den måde bevarer tysk fodbold på tyske hænder.

FacebookTwitter