Medieforsker: Imponerende seertal til kvindefodbolden

Kvindernes EM i fodbold trækker nu op mod en halv million seere til skærmene.

De danske kvinder vandt i går over Tyskland i EM-kvartfinalen i fodbold. På torsdag spiller de semifinale mod Østrig. (Foto: KAY INT VEEN © Scanpix)

De danske fodboldkvinder vækker interesse på grønsværen i disse dage.

Knap en halv million så med, da landsholdet i går ved middagstid slog Tyskland i kvartfinalen og dermed kvalificerede sig til EM-semifinalen, som bliver spillet på torsdag.

Helt nøjagtigt så 480.000 personer i gennemsnit med, da kampen blev spillet i går, og da slutfløjtet lød, heppede 710.000 med bag tv-skærmene.

De tal kalder medieforsker Jakob Vikær Hansen fra DR "imponerende".

- At kunne samle en halv million seere til en kvindelandskamp søndag formiddag er ganske imponerende set fra et tv-analytisk og historisk perspektiv, fordi der er mange, som har tv'et slukket om formiddagen, siger Jakob Vikær Hansen.

Kvartfinalen skulle egentlig være spillet lørdag aften i bedste sendetid, men et stort regnvejr i Holland, hvor turneringen spilles, udskød kampen et halvt døgn til søndag middag.

Havde regnen holdt sig tilbage, ville seertallene formentlig have slået rekord, lyder det fra medieforskeren.

Seertal stiger i takt med dansk succes

Allerede for fire år siden blev det tydeligt, at der er stor interesse for at se med, når kvinderne spiller fodbold. Dengang kvalificerede de danske kvinder sig også til semifinalen ved EM, fortæller medieforskeren.

For når det går godt for Danmark, så finder seerne vej.

- Det kommer ikke bag på os, at der er interesse for kvindefodbold. Når Danmark er med, og det går godt, er det ikke så afgørende, om det er mænd eller kvinder, fodbold eller badminton, siger medieforsker Jakob Vikær Hansen.

Det så medieforskerne også sidste år, hvor dansk badminton-succes ved OL trak seere til sportsgrenen, som ellers ikke vælter i seere.

EM-kampene bliver sendt på de store hovedkanaler DR1 og TV 2, som mange husstande kan se. Det er med til at øge seertallene, men forklarer ifølge medieforskeren ikke det hele.

- Den danske deltagelse er det, der for alvor er med til at trække seertallene i vejret. Når Danmark er med, og det går godt, bliver der skabt en fællesskabsfølelse på tværs af landet, og det øger seertallene, siger Jakob Vikær Hansen.

Kvindefodbold slår flere af mændenes kampe

Interessen for EM-foldbold for kvinder kan måle sig med interessen for de store fodboldkampe, der ellers er blevet sendt på tv i år.

Årets mest sete fodboldkamp er EM-kvalifikationskampen for mænd mellem Danmark og Rumænien, der endte uafgjort tidligere på året. Her fulgte 684.000 kampen på Kanal 5.

På andenpladsen lander kvindernes EM-sejr over Norge med 555.000 seere.

Gårsdagens kvartfinalekamp lander på en fjerdeplads over de mest sete fodboldkampe i år.

Den forestående EM-semifinale mellem Danmark og Østrig bliver spillet på torsdag. Kampen bliver sendt på TV 2.

Hvis Danmark får succes og går videre til finalen, vil finalekampen blive sendt på både DR1 og TV 2. Hvad seertallene kan gå hen og blive i tilfælde af en finaleplads, vil medieforskeren ikke spå om.

Men det er da værd at nævne, at over 2,6 millioner seere så med, da de danske mænd vandt EM i fodbold i 1992.

Facebook
Twitter