ANALYSE Afgørelsens time for København, Tour og EM: Her er knasterne, der står i vejen

DR Sportens Henrik Liniger giver sin vurdering af den tilspidsede situation.

Der er kamp om pladsen i København til næste sommer, når både Tour de France og EM i fodbold forhåbentlig skal løbe af stablen. (Foto: Malte Kristiansen © Scanpix)

Fredag ved midnat udløber den forlængede frist for at sige ja eller nej til fire EM-kampe i København i sommeren 2021.

Når der ikke allerede er svaret ja til de corona-udsatte EM-kampe, så skyldes det som bekendt, at København også er værtsby for Tour de France-starten i 2021.

Det sammenfald har givet en række problemer for især Københavns Kommune og DBU, som i de seneste uger har arbejdet hårdt på at få løst situationen.

Der er ganske vist ikke sports-overlap mellem EM og Tour de France. Sidste EM-kamp spilles 28. juni og først fire dage senere køres første etape.

Men reelt er overlappet kæmpestort, for begge begivenheder har ret til byen i lang tid før deres arrangementer egentlig finder sted, og de kommercielle interesser støder sammen på flere områder. Her er et par af dem.

Ofelia Beach

Når københavnerne skal se EM-fodbold på storskærm, skal det foregå på Ofelia Beach ved Skuespilhuset. Storbystranden og den tilhørende plads er udnævnt som Københavns ”Football Village” – et officielt Uefa-fanområde med storskærme, boder, sponsorarrangementer og masser af aktiviteter. Op mod 10.000 mennesker ventes på pladsen hver dag, og det begrænser sig ikke til de dage, hvor der spilles kampe i EM-København.

Ofelia Beach skal nemlig være fodboldlandsby i en hel måned – lige fra EM's åbningskamp til finalen, og dermed også i de dage, hvor Tour de France er i byen.

En del af formålet med at bygge en fodboldlandsby er naturligvis massiv eksponering af EM's sponsorer, og her er der et direkte sammenstød med Tourens interesser. For ruten på Tour-enkeltstarten i København går meget tæt forbi netop Ofelia Beach, og derfor vil denne del af Tour-ruten være præget af EM's sponsorer.

  • Danske fans ser EM-kampen mellen Danmark og Portugal på storskærm på Ofelia Beach i 2012. (Foto: Malte Kristiansen © Scanpix)
  • Det er især de kommercielle partnere, som gør processen svær. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)
1 / 2

I et notat fra Københavns Kommune fremgår det, at kommunens forpligtelser i forhold til Tour-starten "særligt vedrører et overlap mellem Tour-ruten og UEFA Football village på Ofelia Plads", når det gælder eksponerings- og sponsorrettigheder. Sagt på dansk betyder det, at Tour de France risikerer at få vist EM's sponsorer frem for sine egne, og det er et brud på Tourens aftale med de danske arrangører.

Samtidig er der en række af Tourens og EM's sponsorer, som er direkte konkurrenter, og de sammenstød giver problemer blandt andet på Ofelia Beach.

100 dages-fejringen

En af de faste traditioner for en startby i Tour de France er 100 dages-fejringen. Med 100 dage til starten af løbet markeres det, at Tour de France for alvor er på vej, og det skal fejres. Vigtigst er det i denne sammenhæng, at Tour-arrangørerne, A.S.O., fra denne dag har kommercielle rettigheder i de byer, hvor Touren har start og mål.

København, Roskilde, Nyborg, Vejle og Sønderborg skal, som danske Tour-byer, have "et omfattende 100-dages program, hvor byerne er forpligtede til udsmykning og optakt samt en lang række events forud for Grand Depart", som det hedder i en orientering til Københavns Kommunes økonomiudvalg.

Den 4. februar blev den danske Tour-rute præsenteret i Vejle. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Her kommer Københavns Kommune for alvor i klemme, for en række af disse events ville skulle foregå midt under EM, hvor kommunen også har forpligtet sig over for Uefa.

Det vil sige, at København i et vist omfang skal være klædt i Tourens farver og sponsorer fra sidst i marts og til løbet er væk igen. Og altså igennem hele EM-perioden fra den 11. juni og en måned frem. Det giver naturligvis problemer i forhold til EM, som i sine aftaler også har sikret sig en vis råderet over byens rum.

Det fremgår af orienteringen, at det er Københavns Kommunes ansvar som EM-værtsby at opfylde alle de aftaler og krav, der ligger i kontrakten med Uefa.

Touren er langt dyrest

Et andet hensyn, der har skullet tages, handler om penge. Tour de France er en langt større økonomisk opgave for Danmark end EM.

Pengene til Tour-starten er i stort omfang skattekroner. I alt lyder det offentlige budget for Tour-starten på 88 millioner kroner, men det ventes, at den samlede offentlige regning bliver noget større. Der er også penge fra staten involveret, men størstedelen af regningen betales af kommunerne, og dermed bliver Tour de France en af de største kommunale sportssatsninger nogensinde.

Læg dertil, at en flytning eller aflysning af Tour-starten ville kunne give erstatningssager mod de danske arrangører for et ukendt beløb. Med andre ord: Touren er umulig at flytte, både økonomisk og politisk. Desuden kom Tour de France først, når det gælder datoerne i sommeren 2021.

Skal fadøllene flyve i Parken under EM i 2021, så skal der findes en løsning inden midnat fredag. (Foto: Niels Christian Vilmann © Scanpix)

Til sammenligning ligger Københavns Kommunes udgifter til EM-kampene på 18 millioner kroner, mens resten af EM-arrangementet afvikles af Uefa og DBU. Det er således de to fodboldorganisationer, der betaler for driften af det sekretariat, som i flere år har stået for planlægningen af de fire københavnske EM-kampe.

EM er altså klart billigere for skatteyderne, men det vil dog ikke være gratis for kommunen, hvis det ender med nej tak til EM. I et fortroligt notat til politikerne skriver embedsmændene, at ”Københavns Kommunes værtskab af EURO 2020 kan have økonomiske konsekvenser”, dog uden at sætte beløb på.

Håber stadig på begge

Når der endelig kommer en udmelding om løsningen, så er det dog de flestes forventning, at der vil være en aftale.

De sparsomme meldinger fra de mange videomøder mellem parterne har lydt, at arbejdet skrider fremad og at der arbejdes mod ét mål: En stor dansk sportssommer med både Tour de France og EM. Det vil dog kræve smidighed og kompromiser fra alle parter, hvis det skal lykkes.

Facebook
Twitter