De engelske fodboldklubber går i sort: Forlanger større indsats mod digital chikane

Samtlige 20 klubber i Premier League boykotter sociale medier hen over weekenden i protest.

Premier League-spillerne har knælet forud for kampene i sympati med Black Lives Matter, siden ligaen genstartede midt i juni efter coronanedlukningen. (Foto: Michael Steele © Scanpix)

Fredag eftermiddag gik det meste af Fodboldengland i sort på det sociale medier.

Og det varer hele den spillerunde, som englænderne tog hul på fredag. De sidste kampe i runden spilles mandag, og de engelske klubber er derfor først tilbage på de sociale medier tirsdag.

Spillerne i Premier League har siden ligaens genstart i juni i fjor knælet forud for hver eneste kamp, og ligaen har lanceret tiltag som 'No Room For Racism' (Ingen plads til racisme, red.), for at modvirke racisme mod spillere og fans.

Men klubber, spillere og fodboldorganisationer tager det nu skridtet videre og boykotter sociale medier hele weekenden.

Det har samtlige 20 klubber i Premier League meddelt. Fra Sheffield United nederst i tabellen til Manchester City øverst er budskabet det samme.

De forlanger, at Facebook, Twitter og Instagram gør mere for at komme diskriminerende adfærd på deres platforme til livs.

- Noget er nødt til at ændre sig. Vi vil have sociale medier til at gøre mere for at forhindre online diskrimination. Så vi går sammen med andre hold og organisationer om at boykotte sociale medier indtil tirsdag den 4. maj, skriver Chelsea på Twitter i klubbens hidtil sidste opslag.

Det er ikke kun Premier League-klubbernes profiler, der går i sort.

Spillere, organisationerne bag de engelske fodboldligaer, det engelske fodboldforbund og kvindernes liga lukker også weekenden over.

- Vi slukker for vores sociale medier fra 15.00 (engelsk tid, red.) fredag den 30. april, til 23.59 mandag den 3. maj, som et modsvar på vedvarende digital chikane, skriver landsholdsmålmand Kasper Schmeichel på Twitter.

Dermed lægger klubberne og spillerne sig, i hvert fald for en stund, i strømmen på den franske legende Thierry Henry, der i marts valgte at droppe sociale medier, indtil der kom strammere kontrol med racisme og digital chikane.

- Mængden af racisme og mobning, og den medfølgende mentale tortur, er alt for giftig til at kunne ignorere. Der må være ansvarlighed, lød det fra Henry dengang.

The Premier League, der er organisationen bag Englands bedste fodboldrække, Premier League, forlanger mere af firmaerne bag de sociale medier.

- Vi vil ikke stoppe med at udfordre de sociale medier, og vi vil se signifikante forbedringer i deres politikker og processer til at håndtere online diskrimination på deres platforme, siger Richard Masters, der er direktør i Premier League.

Tilbage i februar var selvsamme Richard Masters medunderskriver på et åbent brev til Facebook og Twitter med en appel om, at de to firmaer gjorde mere for at komme racisme til livs.

Det fik Facebook, der også ejer Instagram, til at erklære sig 'forfærdet' over de hadefulde, racistiske og på andre måder diskriminerende beskeder til aktørerne, mens Twitter udsendte en pressemeddelelse, hvori de skrev, at har igangsat flere initiativer og fortsætter arbejdet for at begrænse den slags beskeder.

- Racisme, diskriminering og chikane har absolut intet hjemsted på vores service. For os er det essentielt at beskytte den offentlige samtale, og det betyder, at vi vil sikre, at Twitter er et sikkert sted at udtrykke sig og tage del i samtalen om fodbold uden frygt for diskrimination eller intimidering, skrev Twitter.

Mange af Premier League-klubbernes managere er blevet spurgt ind til det forestående boykot af sociale medierpressemøderne forud for kampene i weekenden, og over en bred kam er der opbakning. En af dem, der bakker op om forslaget, er Liverpool-manager Jürgen Klopp.

- Jeg støtter selvfølgelig boykottet, klubben støtter det, og jeg er glad for, at vi alle kan sende et signal, for der er behov for forandring. Vi kan ikke påvirke det hele, men med den magt vi har som en enhed, bør vi udnytte dette øjeblik, og jeg håber virkelig, at det har en indflydelse, siger Jürgen Klopp.

Det Internationale og Europæiske Fodboldforbund (Fifa og Uefa, henholdsvis) er blandt dem, der har valgt at følge trop med engelsk fodbold og lade deres profiler på Facebook, Twitter og Instagram gå i sort over weekenden.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk