Flere medier snydt af VM-video med Kim Jong-un og Nordkorea

En VM-video med Nordkorea har ikke meget hold i virkeligheden - alligevel hoppede flere medier på løgnen.

En falsk youtube-video med Nordkoreas VM-succes snød flere medier. (© Youtube)

Nordkorea er et vildt sted. Under ledelse af Kim Jong-un bliver landets befolkning styret med hård hånd, og det statslige nordkoreanske nyhedsbureau KCNA er kendt for ofte at pynte på fakta for at få landet til at fremstå mere glorværdigt.

Men. Nogle gange kan en historie også være for god til at være sand - blandt andet når det kommer til en Youtube-video, der er blevet spredt på internettet de sidste to dage.

I Youtube-videoen vises et fingeret nyhedsindslag fra nordkoreansk tv, hvor speakeren fortæller om Nordkoreas deltagelse i VM; herunder en 7-0-sejr over Japan, 4-0-sejr over USA og 2-0-sejr over Kina.

Flere fejl i video

I det falske nyhedsindslag vises der også storskærmsbilleder fra Copacabana, hvor Kim Jong-un vinker til de jublende fodboldfans på stranden, mens speakeren fortæller at Nordkorea nu skal møde Portugal.

Men videoen er det pure opspind, viste det sig i takt med, at videoen blev spredt på nettet. En tidligere AP-journalist, der arbejdede i Nordkorea, afkræfter blandt andet historien.

Finalen bliver vist i Nordkorea

- Lad være med at tro på den falske video, der fortæller, at Nordkorea er i VM-finalen. SÅ isolerede(fra omverdenen, red.) er man altså ikke, skriver Jean H. Lee på Twitter og uddyber:

- Tro mig, de fleste nordkoreanere ville vide, hvis deres landshold deltog i VM. Det er kæmpe stort herovre, og mange vil følge finalen, når den bliver sendt på statsligt tv, fortæller hun.

Ikke desto mindre hoppede en række medier på spøgen og fortalte om "det nordkoreanske VM-mirakel" som var det fakta - blandt andet Metro.co.uk, mx.dkToronto Sun, CBC og flere amerikanske medier.

Snydt igen

Det er langt fra første gang, at medier skyder med løst krudt, når det kommer til opsigtsvækkende historier fra Nordkorea.

I december skrev en lang række både danske og udenlandske medier nemlig, at den nordkoreanske præsidents onkel blev henrettet ved at blive fodret til 120 sultne hunde, hvilket viste sig at være et falsum, som fagbladet Journalisten senere skrev.

Facebook
Twitter