Fodbold-EM i Danmark får ny kinesisk storsponsor

Den kinesiske betalingsplatform Alipay bliver sponsor for EM-slutrunderne i fodbold og Nations League.

Uefa-præsident Aleksander Ceferin var fredag i Shanghai for at præsentere en stor sponsoraftale. (Foto: Pierre Albouy © Scanpix)

Det Europæiske Fodboldforbund (Uefa) vil i de kommende år få tilført mere end 1,5 milliarder kroner fra en kinesisk sponsor.

Uefa har fredag indgået en otteårig aftale med den kinesiske betalingsplatform Alipay.

Alipay bliver dermed sponsor for EM-slutrunderne i 2020 og 2024 samt det nye Nations League-format.

Uefa-præsident Aleksander Ceferin var fredag i Shanghai for at annoncere den store aftale med Alipay, der kontrolleres af rigmanden Jack Ma, som også står bag e-handelsgiganten Alibaba.

Fodboldsponsorater er ikke helt uvante for Jack Ma og hans selskaber, da Alibaba blandt andet har en sponsoraftale med Det Internationale Fodboldforbund (Fifa) omkring VM for klubhold.

Nyhedsbureauet AP skriver, at aftalen mellem Uefa og Alipay er mere end 200 millioner euro værd.

/ritzau/AP

Facebook
Twitter